Tutkimus

Pk-yritysten digitaaliset kyvykkyydet ja kasvu

06.06.2017

Pk-yritysten digikyvykkyyttä kartoittaneen selvityksen mukaan vain 12 prosenttia yrityksistä pitää digitaalista toimintaympäristöä oleellisena osana omaa liiketoimintaansa.

Googlen, Vainu.io Software Oy:n ja Suomen Yrittäjien selvitys kartoitti suomalaisten pk-yritysten kotisivujen toiminnallisuuksia ja online-markkinointiviestintäponnisteluja. Se jaotteli pk-yritykset neljään luokkaan: digi-pudonneet, digi-eksyneet, digi-mainostajat ja digi-voittajat. Alimpaan luokkaan kuuluu 35 prosenttia pk-yrityksistä, eli heillä ei ole ollenkaan verkkoläsnäoloa — ei edes Facebook-sivua.

Digi-eksyneillä on staattinen verkkosivu, mutta he eivät tavoittele asiakkaita aktiivisesti verkossa. Tähän ryhmään kuuluu 79 prosenttia pk-yrityksistä. Digi-mainostajia, eli sellaisia yrityksiä, jotka tavoittelevat uusia ja nykyisiä asiakkaita aktiivisesti verkkoympäristössä, on vain 14 prosenttia pk-kentästä.

Digi-voittajat pitävät digitaalista toimintaympäristöä oleellisena osana liiketoimintaansa. Heitä on 19 prosenttia niistä pk-yrityksistä, joilla on tunnistetut verkkosivut.

Selvitys perustuu Vainun tietokantaan, ja otoksena on vajaa 68 000 pk-yritystä.

» Selvitys Pk-yritysten digitaaliset kyvykkyydet ja kasvu

» Lue tiedote: Googlen maajohtaja: ”Pk-yritysten olemassaolo asiakkaille uhattuna”

Osallistu Digikouluun