Tutkimus

Suomalaisten pk-yritysten digitaalisuus 2017

11.10.2017

Suomen Yrittäjien ja Elisan Prior Konsultoinnilla teettämän tutkimuksen mukaan digitaalisuus ei ole juurikaan edennyt viimeisen vuoden aikana.

Tutkimuksen ydintulokset

Suomalaisten työnantajayritysten digitaalisuuden taso laahaa lähes paikallaan

  • Suomalaisten yritysten tietotyön välineiden, liiketoiminnan johtamisen välineiden ja digitaaliseen markkinointiin liittyvien asioiden hyödyntämisessä ei ole menty merkittävästi eteenpäin viimeisen vuoden aikana.
  • Yritykset arvioivat kuitenkin investoivansa tulevan vuoden aikana digitaalisuuteen enemmän kuin mitä ne ovat tähän mennessä investoineet.

Digitaalisuus tuo kasvua, joka korostuu laaja-alaisimmin toimintaansa ja palveluitaan digitalisoineissa yrityksissä

  • Yritykset arvioivat että vajaa 20 % niiden kasvusta tulee digitalisoinnin kautta.
  • Tämä lukema on huomattavasti korkeampi niiden joukossa, jotka ovat digitalisoineet toimintaansa laajasti tai joiden palvelut perustuvat digitaalisuuteen.

Yksinyrittäjät kirivät digitaalisuudessa

  • Yksinyrittäjät ovat tutkimuksen valopilkku – he ovat menneet eteenpäin tietotyön perusvälineiden käytön lisäksi digitaalisessa markkinoinnissa.
  • Yksinyrittäjät ovat innostuneet erityisesti sosiaalisen median markkinoinnista, joka onkin jo yhtä yleistä kuin kotisivujen käyttö.
  • Muutaman vuoden ikäiset sekä kasvuhaluiset yhden hengen yritykset panostavat digitaalisuuteen huomattavasti enemmän kuin muut yhden hengen yrittäjät.

Näin tutkimus tehtiin

  • Tutkimuksen suunnittelusta, tiedonkeruusta, analyysista ja raportoinnista on vastannut Prior Konsultointi Oy.
  • Tutkimuksen toimeksiantajat ovat Elisa Oyj ja Suomen Yrittäjät.
  • Tutkimukseen vastasi 594 yrittäjää.
    • 464 vastaajaa tuli Suomen Yrittäjien jäsenrekisterin kautta.
    • Aineistoa täydennettiin 60 puhelinhaastattelulla ja 70:llä CINT Oy:n internetpaneelissa olevalla yrittäjällä.
  • Yrittäjät edustavat pääosin 1-50 hengen yrityksiä. Tuloksia analysoidessa keskitytään pääosin työnantajayrityksiin.
  • Tutkimuksen virhemarginaali 95 %:n luottamustasolla on 2,4-4,0 %-yksikköä.

Tutustu tutkimusraporttiin: Polkeeko pk-yritysten digitaalisuus paikoillaan?

Lue uutinen: Pk-yritysten digitaalisuus junnaa paikoillaan – yksi ryhmä muita innostuneempi