Etusivu > Suomen Yrittajat > Yrittajien Edunvalvonta > Suomen Yrittajien Kannanotot

Etsi

Tarvitaan vaikuttavia työllisyystoimia

Suomen Yrittäjien hallituksen työvaliokunnan kannanotto 14.5.2019

Hallitusohjelmassa pitää tunnustaa talouden tosiasiat. Vaikka talous kasvaa, kasvu on hidastumassa. Suomen taloudessa on myös muita ongelmia: otamme edelleen velkaa, työllisyysaste on liian alhainen ja kestävyysvaje suuri. Tilannetta eivät helpota pilvet maailmantaloudessa, Yrittäjät muistuttaa hallitusneuvottelijoita.

Yrittäjät muistuttaa, että uudet työpaikat ovat syntyneet pk-yrityksiin. Ne voivat työllistää enemmän, jos työllistämisen esteitä madalletaan ja paikallista sopimista lisätään. Yrittäjät odottavat uudelta hallitukselta työllisyyttä tukevia vaikuttavia toimenpiteitä.

Työllisyys ei parane itsestään. Yrittäjillä pitää olla kannustimia hakea kasvua, investoida ja työllistää. Siten turvataan myös hyvinvointivaltion taloudellinen perusta.

Yrittäjät kannustaa tulevaa hallitusta rohkeasti purkamaan työllistämisen esteitä ja edistämään myös lakimuutoksin paikallista sopimista. Aivan välttämätöntä on purkaa sopimisen esteitä, jotka syrjivät järjestäytymättömiä yrityksiä ja niiden työntekijöitä.

Sopimisen kiellot estävät työehtosopimuksissa sovitun paikallisen sopimisen laajenemisen yleissitovaan kenttään. Ne asettavat myös yritykset ja niiden työntekijät eriarvoiseen asemaan. Nyt on historiallinen tilaisuus korjata tämä epäoikeudenmukaisuus.

Yrittäjien mielestä yrittäjien verotusta voi uudistaa mutta sitä ei voi kiristää. Osinkoverotuksen kiristäminen leikkaisi kasvua ja työllisyyttä.

Mäkynen tunnustaa, että mahdollinen kansanrintamahallitus aiheuttaa huolia yrittäjille, koska vaalien alla moni Säätytalolla mukana oleva puolue oli kiristämässä yrittäjien verotusta ja torjumassa työmarkkinauudistuksia.

Tämä mikä voi heijastua investointeihin ja työllisyyteen. Siksi on tärkeää, että hallitusohjelma vähentää huolia.

On kuitenkin tärkeä antaa hallitusneuvottelijoille työrauha ja mahdollisuus. Yrittäjät tukee kaikin tavoin hyvän hallitusohjelman rakentumista.