Sök

Yrittäjyys

Vaatekauppias ei halua lähteä perinteiseen verkkokauppaan – laadukas vaate vaatii enemmän palvelua

Kivijalkakaupoilla on tulevaisuus, uskoo Tampereella toimiva vaatekauppayrittäjä Tuulia Ivalo.

Tamperelainen vaatekaupan yrittäjä Tuulia Ivalo siirsi noin kuukausi sitten naistenvaateliikkeensä Tuu-li Designin Kehräsaaren alueen toisen kerroksen liiketilasta katutasoon rautatieaseman läheisyyteen. Moni kivijalkayrittäjä on lopettanut tai on siirtynyt kauppakeskuksiin.

– Uin vastavirtaan, koska tiedän, että palvelun merkitys on asiakkailleni valtava, Ivalo sanoo.

Tuu-li Design myy ja maahantuo italialaisia vaatebrändejä.

Ivalo tiesi jo nuoresta pitäen päätyvänsä vaatealalle, ja valmisti omia vaatteitaan. Hän opiskeli vaatesuunnittelua Italiassa Milanossa arvostetussa koulussa ja työskenteli suunnittelijana muun muassa Adatelle, Amixille ja lastenvaatemerkki Veikka-neuleelle.

Vaatekaupan pariin hän päätyi Taideteollisen korkeakoulun valikoimahallinnan koulutuksen kautta. Muutto Tampereelle vaati miettimään työelämää uudelleen.

– Aloin tuoda italialaisia brändejä ja myin niitä kiertäen naisvaltaisissa yrityksissä. Siinä ajassa keräsin asiakaskuntaa, joten kun perustin liikkeeni Kehräsaareen, vakiasiakkaita oli jo olemassa, Ivalo kertoo.

Verkossa on oltava

Yritystoiminta on perustunut Ivalon henkilökohtaiseen palveluun ja osaamiseen. Verkossakin on oltava läsnä, mutta perinteiseen verkkokauppaan yrittäjä ei halua lähteä.

– Verkosta asiakkaat ostavat usein montaa kokoa ja väriä, ja vaatteita sitten vain lähetellään edestakaisin. Se ei ole ihan halpaa tai ekologista, eivätkä vaatteet aina palaudu myyntikuntoisina, Ivalo sanoo.

Nyt kaupan verkkosivuilla on kuvia tuotteista, mutta ostoskorin sijaan kuvaa klikkaamalla sivusto ohjaa asiakkaan ottamaan yhteyttä myyjään.

– Olen kokeillut verkkokaupassa tuttujen asiakkaidensa kanssa tapaa, jossa teen esivalinnan ja ohjeistuksen, minkä kanssa mikäkin vaate sopii. Sitten lähetän vaatteet kokeiltavaksi.

Verkossa palvelu ei ole mahdollista yhtä henkilökohtaisesti kuin liikkeessä kasvotusten. Ivalo haluaa kuitenkin kehittää palvelukonseptiaan perinteisen verkkokaupan sijaan.

– Trikoovaatteet on helpompi ostaa verkosta, mutta kun kyseessä on laadukasta ja istuva vaate, se vaatii enemmän palvelua. Asiakkaideni täytyy olla uskottavia työssään, ja vaatteiden täytyy tukea heidän persoonaansa, Ivalo kertoo.

Tuuli Designin liikevaihto on noin puoli miljoonaa euroa ja voitto noin 70 000 euroa.

–Tulos on kehittynyt koko ajan. Kehitän liiketoimintaani. Uskon, että kaupunkien keskustoilla ja kivijalkayrittäjillä on tulevaisuus. Maailma muuttuu ja siinä täytyy olla mukaan, mutta omalla tavalla. Minä uskon palveluun, Ivalo sanoo.

 

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi