Sök

Markkinointi

”Pöljän Pommi ja Pamaus, sehän on kuin Aku Ankasta!” – Ysari kokosi hauskimmat yritysnimet

Jotkut yritykset höystävät nimeään ironialla. Tämä kannattaa, sillä myönteiset mielikuvat näkyvät euroissa, sanoo tuotteistaja Jari Parantainen.

Äkkihoppu! Siinä on firman nimi.

Kun kolarilainen Sakari Lipponen perusti sairaankuljetusyrityksensä vuonna 1989, hän pohti sopivaa nimeä kaksi viikkoa.

– Aattele nyt, jos solis ”Kolarin sairaankuljetus”, ni eihä solis mithään, Lipponen perustelee nimivalintaa vahvalla peräpohjalaisella murteellaan.

– Met mietimä, saunothii ja hundeerathiin pari viikkoa. Ensin soli Hoppu, koska se viittaa kiihreeseen. Sitte tuli Ylläshoppu, mutta ko täälä on jo kaikkea Ylläs- ja Pallas-sitä-ja-tätä. Soli yks aamu ko tuli kaveri ja sano, että son poka Äkkihoppu!

Nimi ja tuote tukevat toisiaan

Lipposen mukaan Äkkihoppu-nimi sopii sekä alalle, imagolle että toimialueelle erittäin hyvin.

– Kun ihmiset soittavat ambulanssia paikalle, he sanovat, että tulkaa äkkiä. Matkalla he voivat soittaa vielä uudelleen, että ”hopusti, hopusti!”

Äkkihopun taustalla oleva filosofia toistuu yrityksen mainoksissa ja nettisivuilla. Sivut on kirjoitettu kokonaan peräpohjolaksi eli meän kielelle.

– Ihmiset nauravat niille jutuille, ja joskus kysyvät suomennosta. Paikallislehdessä meillä on ollut tällaisia mainoksia: ”Soita Äkkihoppu, niin ei tuu äkkiloppu”.

Palvelu noudattaa samaa hyväksi havaittua linjaa.

– Olemme ihmiselle ihmisiä. Emme ole mikään byrokratia. Käyttäydymme ihmisiksi, mutta se laukaisee jännitystä, kun juttelee mukavia. Hätää ei saa vähätellä.

Haussa Suomen hauskin nimi

Äkkihoppu oli yksi yritysnimistä, jotka löytyivät Yrittäjäsanomien lukijakilpailun avulla.

Etsimme verkkolehdessä Suomen hauskinta yrityksen nimeä, ja ehdotuksia ilmestyi toimitukseen iso nippu.

Toimituksen esikarsinnasta selvinneet nimet pääsivät oheisiin kuviin.

Parhaan nimen valitsemisesta valtuudet sai myynnin ympärille keskittyvän Pölli tästä -blogin pitäjä Jari Parantainen, joka on myös diplomi-insinööri ja yrittäjä tuotteistamista harjoittavassa Noste Oy:ssä.

Umpitunneli Oy valikoitui parhaaksi

Parantainen kertoo valinnan olleen kiperä tehtävä, mutta voittaja löytyi hänen mukaansa puolitieteellisen karsintaprosessin tuloksena.

– Ensin pohdin, mikä on yrityksen todellinen käyttönimi. Jos virallinen nimi on liian pitkä tai koukeroinen, asiakkaat keksivät sille lyhyemmän käyttönimen. Siksi yritin arvata ensiksi, mitä ne olisivat, hän taustoittaa.

– Seuraavaksi mietin, tarttuuko nimi muistiin, onko oikea kirjoitusasu hahmotettavissa kuuleman perusteella ja sijoittuuko nimi Google-haussa ensimmäiselle sivulle.

– Vaikka olen absolutisti, en voinut antaa sen sumentaa arvostelukykyäni: Umpitunneli Oy voitti kisan, Parantainen kehuu Torniossa toimivaa ravintolaa.

Palkintopallille Hölynpöly ja Putkiaivot

Finaaliin selvisi kaksi muuta tasavahvaa yritystä: Siivousliike Hölynpöly Siikajoelta ja putkirakennekalusteita valmistava salolainen Putkiaivot Oy.

Napakka ja itseironinen Putkiaivot oli näistä kahdesta lähempänä voittoa.

– Hölynpöly putoaa siitä tylsän epäisänmaallisesta syystä, että nimessä on ö-kirjaimia, sanoo Parantainen ja viittaa verkkomaailmaan, joka ei tue ääkkösiä.

– Umpitunneli voittaa kisan näistä kahdesta siksi, että siihen on sisäänrakennettuna myös asiakaslupaus.

Kokonaisuutena Parantainen näkee ehdokasjoukon erittäin tasokkaana. Hän pitää siitä, että yrittäjiltä löytyy itseironiaa.

– On niin uskomattoman hyviä nimiä, että sai raapia päätään toisenkin kerran.

Mielikuvat mitataan euroina

Parantaisen mielestä hyvä nimi on tärkeämpi kuin moni luulee.

– Nimen luomat myönteiset mielikuvat ovat usein mitattavissa suoraan euroina, Parantainen sanoo kirjoittamassaan Tuotteistajan nimioppaassa (2015).

Nimet luovat mielikuvia, ja Parantaisen mukaan jokainen osaa luetella esimerkiksi etunimiä, joita ei kelpuuttaisi lapselleen.

– Niistä kun tulisi aina mieleen anoppisi tai jokin muu ikävä mielleyhtymä.

Patentti- ja rekisterihallituksella on neljä kriteeriä yrityksen nimeksi. Parantainen on löytänyt niitä kaikkiaan 19, joista osa on mainittu kuvaajassa jäljempänä.

Hän myöntää, että täydellisen löytäminen on liioiteltu tavoite. Niminikkari onkin jo melkein valmis vaihtamaan kisan voittajan:

– Jos olisi pitänyt valita ehdokkaista yksi välittämättä mistään arjen rajoitteista, se olisi ollut Pöljän pommi ja pamaus Oy. Sehän on aivan mainio, kuin suoraan Aku Ankasta, Parantainen huudahtaa.

Näin arvioitiin

Yrittäjäsanomat etsi lukijakilpailulla Suomen parasta yritysnimeä.

Lukijoiden lähettämistä ehdotuksista toimitus seuloi jatkoon vajaat parikymmentä, ja toimitti ne edelleen tuomarina toimineelle Jari Parantaiselle.

Parantainen antoi kymmenelle yritysnimelle pisteitä yhdestä kolmeen kolmella kriteerillä: kuinka hyvin nimi jää mieleen, kuinka helppo se on kirjoittaa oikein ja miten nopeasti se on löydettävissä internetin hakukoneella.

Tulokset näet seuraavassa.

 

Kaikki suomalaisen, toiminnassa olevan yrityksen nimen ilmiantaneet lukijamme osallistuivat arvontaan, eivät siis ilmiannetut yritykset itse.

Arvontaan osallistujissa ei otettu huomioon sitä, miten korkealle lehden valtuuttama tuomari Jari Parantainen rankkasi kyseisen yritysnimen.

Arvonnassa oli jaossa viisi palkintoa ja onni suosi seuraavia: Leila Märkjärvi, Mika Frilander, Sari Menna, Lassi Lähteenmäki ja Jukka Saarinen. Yrittäjäsanomat onnittelee voittajia.

 

Uutinen on julkaistu alunperin painetussa Yrittäjäsanomissa 3/2017

 

Juhani Ojalehto