Sök

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Yrittäjyys

Koko kansan Marco vannoo: ” En lähde sitä leikkiä enää leikkimään”

Elämä on matskua koko ajan, sanoo taiteilija. Marco Bjurström ei ole rakentanut uraa, mutta hän on pitänyt silmänsä auki mahdollisuuksille. Vuosiin on mahtunut ylä- ja alamäkiä.

Marco Bjurström tuli suomalaisten olohuoneisiin vuonna 1997 joka lauantai-ilta BumtsiBum -ohjelman juontajana. 31-vuotias esiintyjä räjäytti potin ja ohjelma voitti kolme Venla-palkintoa vuosina 1997–1998. Bjurström valittiin samoihin aikoihin television suosituimmaksi miesesiintyjäksi useana vuonna. 

Mies, joka puhuu unelmien seuraamisesta, perusti oman unelmansa jo vuonna 1987 kahden yhtiökumppaninsa kanssa. Nyt ollaan siinä pisteessä, että StepUp Oy juhlii 30-vuotistaivaltaan.

– Koko vuosi on juhlavuosi, onnellinen tanssikouluyrittäjä-esiintyjä tokaisee Yrittäjä-lehden haastattelussa.

– Tunnen ylpeyttä, kun ajattelen tätä 30 vuotta. Merkityksemme Suomessa on tosi suuri. Meitä ei ensimmäisinä vuosina arvostettu, vaan ajateltiin, että tanssityylimme on humpuukia, Bjurström kertoo alkutaipaleesta, jolloin tarvittiin kovaa uskoa omaan tekemiseen.

”Tarkoitus oli mennä sukufirmaan esimiestehtäviin”

Työuran piti alun perin mennä kuitenkin ihan toisin. Matkalla on tarvittu kohtalon ohjausta. Vuonna 1985 valkolakin saanut Marco Bjurström pääsi välivuoden jälkeen opiskelemaan sekä Teatterikorkeakouluun että Kauppakorkeakouluun samaan aikaan. Hänen ensimmäinen kesätyöpaikkansa oli ollut äidin suvun perheyrityksessä, joka toi maahan elektroniikkakomponentteja.

– TEAK oli päiväkoulu, joten anoin erikoisluvalla, että saanko opiskella molemmissa samaan aikaan. Lähdin kuitenkin TEAKista joululomalla ja menin kiltisti kauppikseen. Pääaineeni oli Pk-yritykset.

– Oli selvät ajatukset siitä, että kuljen sukuni jälkiä ja hankin kaupallisen koulutuksen. Mielessäni oli, että ehkä menisin sukufirmaan esimiestehtäviin.

Opiskelija-Bjurström oli koreografina kolmessa musikaalissa kauppisvuosinaan. Hymyssä suin hän toteaa, että ”kyllä silloin kohtalo osoitti, mikä on mun juttu: se ei ole debit ja credit”.

Opiskelu kauppakorkeakoulussa jäi pariin vuoteen. Tanssi vei vahvasti ja antoi 21-vuotiaana yrittäjäksi ryhtyneelle uuden ”perheen”.

– Siitä porukasta, jonka kanssa oltiin niin paljon yhdessä, syntyi loppujen lopuksi ajatus StepUp Oy:stä.

Bjurström perusti firman Tiina Kaivolan ja Ari-Pekka Saanion kanssa vuonna 1987. Ensimmäiset kymmenen vuotta StepUp järjesti showesiintymisiä ja muotinäytöksiä. Silloin Lönnrotinkadulla sijaitsevan yrityksen ensimmäisessä esitteessä oli Marcon kuva ja teksti I have a dream.

– Nyt ne unelmat ovat melkein kaikki toteutuneet.

2500 vedettyä luentoa ja valmennusta

Toimistohuoneen sohvalla Helsingin Sörnäisissä urastaan kertoo avoin ja pitkälti myötäsukaista julkisuutta saanut esiintyjä. 1980-luvun lopulla tanssikoulun ja koreografin töiden rinnalle alkoi tulla puhujan keikkoja.

– Kehityin tässä ihmisten innostamisessa, ja se johti juontamisiin: ensimmäiseksi tanssikoulujen juhlissa, joka johti seuraavaan ja seuraavaan. Seuraavaksi olenkin joka lauantai suomalaisten olohuoneissa heilumassa.

Pysytään kuitenkin Bjurströmin ja Ritva Enäkosken koulutusyrityksen R&M Consultingin ajassa. Nykyisin yritys on sulautettuna Namnam-Tuotantoon. Kouluttajakaksikko on vetänyt valmennuksia yrityksille 27 vuoden ajan.

He ovat vetäneet noin 2500 luentoa ja valmennusta. Suurimmat kokoontumiset ovat olleet Tampere-talon kokoluokkaa, ja pienimmät neukkari, jossa on viisi ihmistä. Bjurström kertoo, että hänelle on jäänyt paljon mieleen kohtaamisista pk-yritysten henkilöstön ja yrittäjien kanssa.

– Sellaisia etukäteistilauksia on ollut aika paljon, missä yrittäjä itse kokee, että heillä on hurjan rankkaa tai porukalla on huono fiilis. Mutta sitten kun sinne mennään, he ovatkin paljon ulospäinsuuntautuneempia ja asiat ovat paremmin kuin yrittäjä itse ajattelee.

Aiheena on usein keskinäisviestintä, se, miten työyhteisössä kommunikoidaan keskenään.

Reilun kolmen miljoonan liikevaihdon bisnes 

Mitä kaikkea on mahtunut kolmeen vuosikymmeneen?

StepUp Oy:n toimitusjohtajalle Tiina Kaivolalle yksi huippuhetki oli vuonna 1997, kun StepUp teki televisioon seitsemänosaisen StepUp Shown, joka näytettiin parhaaseen katseluaikaan.

Vuosiin on mahtunut ylä- ja alamäkiä. Show-alalla maksu tulee vasta sitten, kun hommat on tehty. Tämä tarkoitti sitä, että yrittäjien omat palkat joustivat alkuvaiheissa, jotta työntekijät saivat palkkansa.

– Nyt on tehty viime vuosina joka vuosi plussaa. Sitä ennen 25 vuotta tulos oli enimmäkseen miinusmerkkinen tai plusmiinusnolla.

Nyt tanssikoulu tekee reilun kolmen miljoonan liikevaihtoa.

Huippuhetkiä ja taloudellinen mahalasku

Rakkaus musiikkiteatteriin on saanut Marcon ottamaan isoja riskejä. Hänen yrityksensä Namnam-Tuotanto Oy tuotti Avenue Q -musikaalin vuonna 2007, jota esitettiin Savoy-teatterissa. Sen tuotantobudjetti paisui, ja pahaksi onneksi Suomi järjesti Eurovision laulukilpailut samaan aikaan, kun Avenue Q pyöri teatterissa. Bjurströmin yritykselle tuli isot velat.

–Täysimittaisen musikaalin tuottaminen ilman yhteiskunnan tukia on sulaa hulluutta. En lähde sitä leikkiä enää leikkimään, Bjurström toteaa ykskantaan.

Koulumusikaalit ovat eri asia, koska ne ovat voittoa tavoittelemattomia produktioita.

– Joku äly sisälläni tietää, minkä kokoisia riskejä otan, senkokoisia, että pystyn selviytymään.

Tanssin, ohjaamisen ja kouluttamisen lisäksi monipuolinen yrittäjä vaikuttaa myös ravintolayrityksessä. Hänen veljensä ja veljen vaimon luotsaaman Espan Sokerin omistamat kaksi Pompier ravintolaa toimivat Helsingissä.

Lue koko juttu uusimmasta Yrittäjä-lehdestä.

Kuvassa Tiina Kaivola (2. oikealla) ja Marco Bjurström (oikealla)

TEKSTI Riikka Koskenranta ja Marco Bjurströmin KUVA Meeri Utti

Tilaa Yrittäjä-lehti