Sök

Gallupens karga resultat: Hälften av företagarna upplever överansträngning – Dessa fem metoder förbättrar orken

De finländska företagarnas arbetsbörda blir allt tyngre. Samtidigt är det få som söker hjälp mot utmattningen. Med hjälp av fem väldigt enkla metoder kan man förbättra orken.

På basis av informationen från den färska Företagargallupen lider alltfler finländska företagare av arbetsutmattning. Närmare hälften av företagarna gör över 50-timmars arbetsveckor och hälften upplever överansträngning i sitt arbete.

Enligt gallupen gör närmare hälften av företagarna som svarat (44 %) över 50-timmars eller längre arbetsveckor. Bland de intervjuade gör 27 procent under 40-timmars arbetsveckor. Åtta procent av de som svarat gjorde arbetsveckor på över 70 timmar.

Om så här långa arbetsveckor håller i sig en längre tid är återhämtningen under hård prövning. Ju mindre kroppen återhämtar sig efter belastningen som arbetet medför desto större är risken för allvarlig utmattning.

Företagare som arbetar inom byggnads- och industribranscherna gör de längsta arbetsdagarna. Över hälften av företagarna inom dessa branscher gjorde över 50-timmars veckor. I arbetsgivarföretag ökas företagarens timantal av den administrativa bördan som anställningarna medför.

Över 10 procent riskerar bli utbrända

Trots de långa arbetsdagarna anser endast 12 procent av Företagargallupens svarare att de befinner sig i en svår situation. Den här gruppen berättar att de är konstant överbelastade eller nära utbrändhet.

Hälften av svararna har någon gång upplevt överansträngning. Bland de som svarat anser 38 procent att de inte haft problem med orken.

Branscherna emellan har byggnadsbranschen den mest utmattande arbetstakten med de längsta arbetsdagarna och ett fysiskt tungt arbete. Bland Byggbranschens företagare meddelade bara 24 procent att de inte har problem med orken.

– Företagare är ofta väldigt entusiastiska gällande sitt arbete och kommer inte alltid ihåg att tänka på den egna orken, på att ta pauser och vila för att upprätthålla arbetsförmågan, säger chefen för arbetsmarknadsfrågor Harri Hellstén från Företagarna i Finland.

– Det är dock bra att komma ihåg att människan inte är någon maskin, att kroppen och huvudet kan bli trötta, fortsätter Hellstén.

Alarmerande på basis av gallupen är att så få söker hjälp för utmattningen. Trots att hälften av de som svarat upplever att arbetet ibland är tungt har bara nio procent sökt hjälp för sina problem. Majoriteten av dessa sökte hjälp via hälsovårdens yrkesmänniskor, den närmaste kretsen och hobbyn.

Så förbättrar du orken

  1. Se till att vila tillräckligt. Sov minst 8 timmar per natt. Sträva efter att ändra dygnsrytmen så att du går tidigare i säng.
  2. Utöva rask motion minst tre gånger i veckan, minst 45 minuter per gång. Motionera inte med för hög puls. Håll pulsen jämn så att du inte blir alltför andfådd.
  3. Ät lättare genom att tillföra grönsaker och minska på sockermängden. Kom ihåg att äta frukost.
  4. Ät regelbundet och kom ihåg intaget av kolhydrater. Dessa är särskilt viktiga för hjärnan.
  5. Boka dagligen in tid för annat än arbete. Läs böcker, lyssna på musik eller bara slappa.

 

Bild: Pixhill