Sök

Facebook och FiF samarbetar – inleds med utbildning i slutet av månaden

Facebook inleder samarbete med Företagarna i Finland. Facebook är en av Get Together-evenemangets huvudsakliga partner i maj. Samarbetet inleds redan i slutet av januari via Connect-evenemanget.

Facebook ordnar sitt första Facebook Connect-evenemang i Helsingfors i slutet av januari. Alla företagare är välkomna på eventet.

Över 2,8 miljoner finländare använder Facebook varje månad och plattformen är även företagarnas mest använda sociala medier-kanal. 

– De närmare tre miljoner användarna innebär en fin möjlighet att utöka och utveckla företaget. Facebooks experter berättar hur man lär sig att framgångsrikt använda Facebook och Instagram i affärsverksamheten och marknadsföringen, säger Företagarna i Finlands kommunikationsdirektör Taru Jussila. 

Chefen för Facebook i Finland, Sam Rihani, tror att företagen får många konkreta tips om användningen av Facebook och Instagram via Connect-evenemanget.

– Vi berättar till exempel hur man skapar ”stories” och filmer. Kommunikationen är snabb och en ”story” ska genast väcka uppmärksamhet och få folk att agera.

Enligt Rihani måste man få företagen att inse att sociala medier huvudsakligen används mobilt.

– Det är viktigt att förstå hur konsumenterna beter sig mobilt. Insamling av konsumentcentrerade data är väsentlig. Besluten måste fattas på basis av dessa data, säger Rihani.

Facebook har tidigare arrangerat motsvarande evenemang i Sverige och evenemanget som ordnas den 31 januari är det första i Finland. Man kan anmäla sig till Facebook Connect här. 

Med i Get Together i maj

Facebook är med som partner i Unga Företagarnas årliga Get Together-evenemang. I år ordnas Get Together på PowerPark i Kauhava den 24-25 maj. Facebook är en av evenemangets huvudsamarbetspartner. Övriga samarbetspartner är Finnvera, Fennia och Elo.

–  Tal och en workshop på rubriken Uskalla ajatella isosti (”Våga tänka stort”) utlovas, bland mycket annat. Toppinformation och konkreta tips är alltså på kommande, berättar Unga Företagarnas nätverkschef Aicha Manai.  

Kommunikationsdirektör Taru Jussila anser det viktigt att Företagarna har internationella aktörer som samarbetspartner. 

– ”Våga tänka stort” är ett viktigt meddelande till finländska företag. Nuförtiden kan liten bli stor snabbare än någonsin. Det globala är mer lättillgängligt nu än för bara ett årtionde sedan, säger Jussila.   

Facebook bjöd in en del av Företagarna i Finlands medlemsföretag till sitt årliga Gather-evenemang som ordnades i Dublin måndagen den 21 januari.  

– Förhoppningsvis återvänder vi från Dublin med en omfattande mängd nya kontakter och praktiska tips. Vi deltar i Gather med fem av våra medlemsföretag. Dessa företag är verksamma inom olika branscher runt om i Finland. Det som de har gemensamt är att Facebook och Instagram har en central roll i deras affärsverksamhet, berättar Jussila.  

Tiina Rantakoski

tiina.rantakoski (at) yrittajat.fi  

Bild: Getty Images