Sök

Suomen Yritysrekisteri förargar igen

Diffusa bluffsamtal besvärar tusentals företagare årligen. Den nyblivna företagaren Pauliina Stranius berättar sin historia. Bilden i artikeln har inget med fallet att göra.

Suomen Yritysrekisteri, som även tidigare figurerat i rubrikerna för sina märkliga försäljningssamtal, verkar fortsätta i samma spår. För Pauliina Stranius började allt precis som för många andra företagare genom ett telefonsamtal hon svarade på i slutet av november förra året. Stranius hade just grundat en firma för sin blogg.

– Det hade gått cirka två veckor efter registreringen av företaget. Jag satt på metron då samtalet kom. Uppringaren presenterade ärendet som så att jag borde betala en årsavgift för en tjänst som alla som grundat ett företag måste köpa.

Då Stranius återvände från en semester i Spanien hade hon fått en faktura på 300 euro.

– Jag kontaktade avsändaren och sa att jag inte har beställt något. Jag berättade att jag vill annullera fakturan och att jag inte varit medveten om att jag har beställt något. I andra ändan sa man att jag är tvungen att betala.

Hjälp från Företagarna i Finland

Stranius tog kontakt med Företagarna i Finlands jurist. Hon fick rådet att envist fortsätta kontakta fakturans avsändare och upprepa begäran om annullering. Fakturan är ännu öppen. Stranius har fått en påminnelse.

– Jag vet fortfarande inte vad jag borde betala för. Det är tydligen frågan om någon form av synlighet på nätet. Jag har väldigt svårt att tro att det kan gå till så här i Finland.

Stranius har tagit hjälp av både Företagarna i Finlands juridiska rådgivning och en bekant jurist.

– Det här har orsakat stor stress. Jag är en sådan person som vill sköta mina ärenden rätt. Nu är jag rädd att fakturan går till indrivning, säger Stranius.

Fakturan får inte indrivas efter reklamation

Företagarna i Finlands chef för lagstiftningsärenden, Tiina Toivonen, har stött på flera motsvarande fall där en aggressiv telefonförsäljare säljer en tjänst som företagaren inte har beställt och vars innehåll företagaren ofta inte ens är medveten om.

– Om företagaren får en ogrundad faktura behöver eller ska hen inte betala den. Vi rekommenderar dock att man gör en reklamation gällande fakturan till fakturans avsändare. Efter reklamationen får fakturan inte överföras till indrivningsbyrån för indrivning eller användas som tratta, säger Toivonen.

Om marknadsföringssamtalet har registrerats med till exempel en för ändamålet lämplig applikation, kan företagaren enligt lagen kräva att få höra registreringen av samtalet.

Enligt en utredning som Företagarna i Finland låtit göra upplever 135 000 ensamföretagare störande eller vilseledande marknadsföring varje år. Bedragarna orsakar skador för flera tiotals miljoner euro för företagarna varje år.

Terra Finland har flera bifirmanamn

Pauliina Stranius faktura skickades från Terra Finland Oy och dess bifirma med namnet Suomen Yritysrekisteri. En Google-sökning på firmanamnen ger flera träffar med diskussionstrådar där man grämer sig över och varnar för de diffusa försäljningssamtalen.

Terra Finlands övriga bifirmor är Suomen 118, Suomen Nettikioski, Euronetti och Suomen turisti-info.

Bild: Getty Images

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi