Sök

10 tips: Så här förhindrar du identitetsstöld

En identitetstjuv kan orsaka stora förluster för dig och ditt företag om din personbeteckning blir stulen. Bedragaren kan göra ett beställningsbedrägeri i ditt företags namn – eller beställa varor från ditt företag i någon annans namn.

Asiakastieto Group varnar för det ökande antalet identitetsstölder. Identitetsstöld infördes i strafflagen hösten 2015. Sedan dess har antalet brottsanmälningar i ärendet ökat. År 2016 gjordes sammanlagt cirka 3 400 anmälningar, året därpå närmare 4 000 och år 2018 cirka 3 900 anmälningar.

Det förutspås en klar ökning av identitetsstölder 2019, eftersom antalet brottsanmälningar var uppe i 1 176 under januari-mars. Följden för identitetsstöld är bötesstraff.

Den enskilda konsumenten lägger vanligtvis märke till identitetsstölden då det börjar strömma in fakturor från olika nätbutiker i postlådan eller via e-post. Någon har fått tag på personbeteckningen och med den beställt varor på faktura.

– Offret kan vara tvunget att själv betala flera obefogade fakturor eller reda ut vem som betalar dem. I värsta fall blir personen utmattad av belastningen och hen kan gå miste om sina kredituppgifter. Ryktet kan även skadas, konstaterar polisinspektör Kimmo Ulkuniemi i Asiakastieto Groups meddelande.

Företag kan råka ut för beställningsbedrägerier som utförs med falska personuppgifter eller i fel syfte i påhittade eller kapade företagsnamn. Fakturor förfalskas också.

För en tid sedan gav tidningen Yrittäjäsanomat ett galet exempel på hur Tero Koponens och hans bror Petris företag i Joensuu råkade ut för en identitetstjuv. Bedragaren kopplade företagets samtal till sin egen mobil och gick till banken med förfalskade dokument och försökte göra en fastighetsaffär. Bedragaren blev upptäckt tack vare företagarnas och bankdirektörens uppmärksamhet.

För att det egna företagets uppgifter inte ska kapas lönar det sig att övergå till att använda PRS elektroniska anmälan och e-postvarning.

10 tips för förebyggande av identitetsstöld

1. Förstör känsliga papper genom att riva sönder, köra i dokumentförstörare eller bränna dem.

2. Föredra e-tjänster och personliga besök med vilka företaget säkert kan identifiera dig.

3. Dela dina personuppgifter, såsom personbeteckning och adress, med stor eftertänksamhet på nätet.

4. Håll koll på din plånbok samt körkortet och Fpa-kortet.

5. Skaffa en postlåda med lås.

6. Ta med hjälp av smarttelefonen i bruk identifiering i två steg i e-tjänster.

7. Googla regelbundet dina egna uppgifter och kontrollera att de inte förekommer i osakliga sammanhang.

8. Använd andra betalningssätt i nätbutiker än fakturering i kombination med personbeteckning.

9. Reagera snabbt om du får en obefogad faktura.

10. Följ upp dina egna kredituppgifter.

Tipsen gavs av polisinspektör Kimmo Ulkuniemi och IT-experten Petteri Järvinen.