Sök

Ny guide hjälper till att identifiera och bekämpa bedrägerier riktade mot företag

Företagarna i Finland har gett ut en guide som hjälper till att identifiera och bekämpa olika bedrägerier. Bedrägeribrottsligheten och bedrägerier riktade mot företag har ökat betydligt de senaste åren. Exempel på dessa är katalogbedrägerier, bluffakturor, identitetsstölder och VD-bedrägerier.

Chefen för lagstiftningsärenden, Tiina Toivonen, uppmanar företagare att bekanta sig med guiden. Den ger klara råd i bedrägerifall.

– Vi berättar vad man bör göra om man råkar ut för bedrägeriförsök eller märker att man blivit lurad. Vi ger klara direktiv för de olika bedrägerisätten.

Toivonen anser att guiden är mycket välkommen.

– Bedrägerierna gällande katalogtjänster orsakar i sig en räkning på över 20 miljoner euro årligen för företag.

Erbjudan om diffusa katalogtjänster är den vanligaste formen av vilseledande marknadsföring. Särskilt personer som nyligen grundat eller köpt ett företag kan råka ut för ett bedrägerikaos.

– Vanligtvis är rådet att man genast bör göra en reklamation och kräva att få lyssna på inspelat samtal. Det här bidrar ofta till att försäljaren ger upp, berättar Toivonen.

VD-bedrägerier vanliga

En bedrägeriform som blir allt vanligare är VD-bedrägerier. Yrittäjät.fi berättade nyligen om ett företag där en ny arbetstagare trodde sig ha fått tillstånd av den verkställande direktören och betalade en bluffaktura på 9 000 euro.

Antalet identitetsstölder av företag ökar kraftigt. Det som gör dessa svåra är att företagets kostnader kan stiga upp till hundratusentals euro. Identitetsstölder sker genom utnyttjande av öppna företagsuppgifter och brister i cybersäkerheten. Ändringsanmälningar i pappersformat till PRS används också i kapningarna av företagsuppgifter.

– Tjänsterna som tillåter endast elektroniska ändringar hos PRS och som meddelar företagaren om ändringar i handelsregisteruppgifterna är användbara. Med hjälp av dessa kan man följa med så att uppgifterna inte hamnar i fel händer, tipsar Toivonen.

Företagarna presenterar de 6 vanligaste bedrägerierna

Katalogtjänster

Diffusa katalogtjänster som erbjuds företagare via telefon, e-post och brev är vanliga bedrägerier.

Bluffakturor

I sin enklaste form är bluffakturan en helt ogrundad faktura. Den kan även vara en förfalskning av en verklig faktura, ett trattahot eller ett erbjudande som förklätts till faktura.

Beställningsbedrägerier

Den traditionella modellen ser ut så här: först köper man små varupartier av försäljaren och betalar enligt överenskommelse. Senare beställer brottslingarna ett stort parti utan att betala. Identitetsstölder används som hjälp i dessa bedrägerier.

Identitetsstöld

Var noggrann med hur och var du lämnar ut din personbeteckning och ta i bruk Patent- och registerstyrelsens elektroniska tjänster.

Office 365-bedrägerier

Nu cirkulerar bedrägeripost, som fiskar efter lösenord, i Microsofts namn och med deras logo.

VD-bedrägerier

Brottslingar skickar e-post och ringer samtal i den verkställande direktörens eller annan nyckelpersons namn för att få stora summor pengar.

 

Ladda ner guiden (enbart på finska i detta skede) här.

 

Tiina Rantakoski

tiina.rantakoski (at) yrittajat.fi