Sök

Sömnläkaren ger råd: Så sover du bättre och mer

Nu talas det mer än någonsin om sömn. En som lyft temat om kvalitativ sömn är Henri Tuomilehto, som profilerats som sömnläkare i offentligheten. Hans nya bok Nukkumalla menestykseen (Tammi) (fritt översatt Framgång genom sömn) vägleder dig i all sin enkelhet till att sova mera.

Undersökningar visar klart att god sömnkvalitet är en av de viktigaste metoderna för återhämtning och för att öka orken. Den bistra sanningen är dock att allt fler finländare, bland dem även många företagare, sover alltför lite och lider av kontinuerlig sömnbrist.

Fakta om fenomenet framkom bland annat i undersökningen FinTerveys 2017, enligt vilken var fjärde kvinna och var femte man inte sover tillräckligt enligt dem själva. På basis av Institutet för hälsa och välfärds undersökning hade antalet personer som sover dåligt ökat med cirka fem procentenheter mellan åren 2011 och 2017.

Henri Tuomilehto har forskat i sömn i femton års tid. I boken, som han utarbetat tillsammans med faktaförfattaren Jouni Vornanen, har han sammanställt forskningsinformation och erfarenheter om sömnsvårigheter i patientarbetet. Läs sömnläkarens tips för bättre vila.

1. Morgonträning är inte alltid bra

Henri Tuomilehto säger i sin bok att morgonträning inte alltid är den bästa starten på dagen. Särskilt inte om nattsömnen har varit bristfällig. I praktiken måste personer som tränar tidigt se till att de går och lägger sig i tid och att övrig återhämtning stöder den tidiga träningstidpunkten.

Om man inte uppnår en tillräcklig återhämtning lönar det sig att skjuta upp träningen till en tidpunkt då man hunnit vila tillräckligt. En halvtimmes tupplur på dagen har visat förbättrad träningskvalitet.

2. Ett rejält kvällsmål förbättrar sömnkvaliteten

I kostrådgivning kan man stöta på rekommendationen att inte äta efter klockan sex på kvällen. Enligt Tuomilehto finns det inga vetenskapliga bevis till ett dylikt påstående. Enligt honom lönar det sig att äta ordentligt på kvällen eftersom den sista måltiden som avnjutits innan läggdags fastställer sömnkvaliteten. På så sätt erbjuder ett rejält kvällsmål tillräckligt med byggmaterial för kroppen under natten.

Efter måltiden sänks vakenheten och det blir lättare att somna. Det är väsentligt att äta flera mål under dagens lopp så att "sömntrycket" ökas mot kvällen.

3. Rör på dig under dagens lopp

Henri Tuomilehto nämner att med tanke på sömnen är det ett bättre alternativ att röra på sig flera gånger under dagens lopp än att bara motionera fullt ut några gånger i veckan. Att röra på sig mer aktivt främjar viktminskning, vilket å sin sida bidrar till förbättrat allmänt välbefinnande och bättre sömnkvalitet.

En viktminskning på endast fem procent botar sömnapné och halverar risken för diabetes hos 80 procent av människorna. Tuomilehto rekommenderar daglig motion mellan klockan 15 och 19 då vakenheten sviktar.

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen(at)yrittajat.fi