Sök

Poststrejken orsakar oro

De närmaste dagarna, veckorna, i värsta fall till och med månaderna, är postgången osäker. Utgå från att brev, tidskrifter, reklam och paket inte kommer fram i tid den närmaste framtiden. Dröjsmålen förväntas bli flera dagar, i värsta fall flera veckor långa. Fördröjningarna är kortare för paket och postens paketautomater fungerar men det förvantas bli fördröjningar i pakettransporterna till automaterna. Postens serviceställen håller öppet på olika håll i landet. Enligt arbetstagarsidan i konflikten borde brev som berör hälsa eller säkerhet komma fram i tid, men endel av Postens representanter säger att det kan bli en utmaning att uppfylla löftet.

Stor oro bland näthandelns kunder

– Ur näthandelns synvinkel är detta en maximalt olämplig tid för en strejk. Vi märkte av strejken redan förra veckan och veckoslutet, berättar Ville Majanen, som bedriver näthandeln E-ville.com i Mäntsälä och Kina.

Det värsta är ändå kundernas oro.  

– Kunderna tror att man inte kan beställa varor på näthandeln och de är även rädda för sympatistrejker. Oron är större än de verkliga problemen, men visst kräver strejken specialarrangemang av alla som bedriver näthandel, säger Majanen.

Företag  byter till andra kanaler

Det är oklart hur det går med fakturor. Konsumentverket uppmanar företag att vänta med att skicka fakturor tills strejken är över. Många bolag har dessutom uppmanat sina kunder att ta i bruk nättjänster som är inte är beroende av postgången. Många företag har reagerat på strejken genom att byta till ett konkurrerande företag för att säkerställa leveranserna, t.ex. Matkahuolto. Arrangemanget kostar, eftersom ett paket alltid kostar mera än ett brev.

Strejken pågår åtminstone några dagar

Poststrejken inleddes klockan 6.00 på måndag morgon och cirka 10 000 anställda deltar i den. Arbetsgivarna och arbetstagarna är oeniga om ett nytt kollektivavtal och om parterna inte kommer överens räcker strejken minst fyra veckor. Parterna i strejken möts nästa gång 13.11.