Sök

Gör så här då du får samtal från tvivelaktiga katalogtjänster

Företagare tar allt oftare emot samtal från söktjänster som koncentrerar sig på företagsnummer.

Allt fler företagare har erfarenhet av bedrägeriförsök. En del av dessa sker i form av telefonsamtal. Här kan du läsa experternas tips om hur du kan bekämpa bedrägerierna. 

– Jag har grundat flera firmor, säger Tuomas till tidningen Yrittäjäsanomat. Det har blivit standard att någon företagsservicekatalog alltid ringer upp då handelsregistret får en anmälan om att ett företag grundats. Då ringer gamarna.  Tuomas titulerar sig själv serieföretagare. Han vill presentera sig med endast förnamn, eftersom han inte vill bli en nagel i ögat för företagskatalogtjänsterna.

Enligt Tuomas presenterar sig många som ringer från katalogtjänsterna sakligt och berättar vad de säljer.

– Sedan finns det sådana som utgår från att vi har talat med varandra tidigare och nu kontrollerar de bara mina adressuppgifter. I dessa situationer måste man vara väldigt skärpt, genast blåsa av spelet och säga att man inte beställer något.

En del av de som ringer strävar enligt Tuomas efter att utnyttja okunskapen hos företagaren i andra ändan av luren.

– Dessa uppringare hoppas att det ska finnas en godtrogen företagare i andra ändan.

Tuomas har erfarenhet av flera försäljningssamtal från katalogtjänster. Senast svarade han på ett samtal som kom från en tjänst vid namn Yritysnumerotiedot.fi.

– Uppringaren nämnde tjänstens namn, men inte företagets namn. Hen öppnade samtalet precis som om vi skulle varit i kontakt tidigare, genom att säga: ”ni har ett avtal som håller på och löper ut, ska vi inte förlänga det?”, beskriver Tuomas.

– Då jag sa att jag aldrig har beställt något och att jag inte kommer att beställa mumlade uppringaren något och avslutade samtalet. Uppringaren hade helt klart inte förväntat sig ett dylikt svar.

För en tid sedan fick Tuomas ett samtal från en tjänst vid namn Suomen 118.

– Uppringaren blev nedlåtande då jag sa att jag inte köper någon avgiftsbelagd tjänst. Hen konstaterade att det inte finns någon som gratis upprätthåller företagets kontaktuppgifter på nätet, precis som om det skulle vara nödvändigt för alla företag att betala för kontaktuppgiftstjänster.

Tuomas är fundersam över varför man inte ingriper i motsvarande tjänsters verksamhet.

– Det känns absurt att dylikt kan vara lagligt. Att lura människor strider i alla fall mot mina egna principer om rättvisa.

Tuomas tips: Gör så här om en odefinierbar försäljare ringer:

1. Fråga först från vilket företag samtalet kommer. 

2. Alltid då någon säljer något per telefon ska du be personen skicka erbjudandet per e-post. Då har du svart på vitt och lurendrejarna faller bort ur spelet. Man beställer inte något i misstag då.

3. Beställ aldrig en tjänst per telefon. Företagaren kan lätt hänvisa till att hen vill fatta faktabaserade beslut. En saklig försäljare förstår detta.

4. Svara inte "ja" på enskilda frågor som ställs under samtalet. Speciellt utländska aktörer kan modifiera svaren på telefoninspelningar. Undvik frågan genom att säga att du inte är intresserad av tjänsten.

Ladda ner guiden som ger dig råd hur du bekämpar bedrägerier på adressen https://huijausopas.yrittajat.fi/! (Obs. guiden är skriven på finska)

Bild: Getty Images

Pauli Reinikainen

pauli.reinikainen (at) yrittajat.fi