Sök

Postsstrejken har drabbat företagare runtom Finland

Från och med måndag har inte last-, ropax- och passagerarfartyg under finsk flagg avgått från de finländska hamnarna.

Många företag inom den tillverkande industrin har produktionen är i full gång, men måste i något skede kanske stoppa produktionen för att det helt enkelt inte finns någon plats att lägga materialet på.

- Alla element är redan sålda och färdiga för leverans, men på grund av Sjömansunionens sympatistrejk ligger de kvar i Pargas. Till kunderna kan vi och andra företag hänvisa till force majeure och strejker, vilket ofta nämns även i leveransvillkoren, men det tär på förtroendet då man ska göra avtal i framtiden, säger exportchef Tom Österlund vid Paroc Panel System i Pargas åt YLE Åboland.

Strejkens verkningar drabbar även handeln

Poststrejkens verkningar syns även inom handeln. Oron är stor då omfattande stödåtgärderna hindrar utländska leverantörer att skicka sina varor till Finland.

Det gäller helt enkelt att vänta och se och hitta andra sätt att transportera varorna, berättar Jari Saari som driver en begravningsbyrå och blomaffär i Nyslott. Han fick förra veckan ett meddelande av sin holländska grossist att julens blommor inte transporteras med Finnlines färjor utan i stället med långtradare via norra Sverige och Finland.

- Man köper ju julblommor till jul. Det hjälper inte mig om varorna sitter fast någonstans i hamnen och kommer efter nyår. Dessutom kan man inte lagra blommorna hur länge som helst, speciellt om det är kallt ute. Nu funderar vi på att hämta julblommorna med egna paketbilar, berättar Saari.

Stor oro även bland näthandelns kunder

– Ur näthandelns synvinkel är detta en maximalt olämplig tid för en strejk. Vi märkte av strejken redan förra veckan och veckoslutet, berättar Ville Majanen, som bedriver näthandeln E-ville.com i Mäntsälä och Kina.

Det värsta är ändå kundernas oro.  

– Kunderna tror att man inte kan beställa varor på näthandeln och de är även rädda för sympatistrejker. Oron är större än de verkliga problemen, men visst kräver strejken specialarrangemang av alla som bedriver näthandel, säger Majanen.

Företag byter till andra kanaler

Konsumentverket har uppmanat företag att vänta med att skicka fakturor tills strejken är över. Många bolag har också uppmanat sina kunder att ta i bruk nättjänster som är inte är beroende av postgången. Många företag har reagerat på strejken genom att byta till ett konkurrerande företag för att säkerställa leveranserna, t.ex. Matkahuolto. Arrangemanget kostar, eftersom ett paket alltid kostar mera än ett brev.

Sanna Leinonen från Elvari förhåller sig kritiskt till att strejken kommit att påverka så många över hela landet.

- Vi är många som påverkas. Jag hoppas att man skulle se skogen för träden. Vi måste ju få slut på det här, annars blir det jätteproblem.

Nytt medlingsbud i poststrejken 

Riksförlikningsmannen Vuokko Piekkala har lagt fram ett nytt medlingsbud i poststrejken. Förhandlingar fördes på tisdagskvällen 26.11. på riksförlikningsmannens byrå. Post- och logistikunionen PAU och servicearbetsgivarna Palta ska lämna in sina svar till riksförlikningsmannen senast på onsdagsmorgonen 27.11. klockan 10.