Sök

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Sista helgen i maj firas kvartersbutikerna – Lokal lördag och Muotipippalot (Modefest) påminner om kvartersbutikernas betydelse

Närmare 60 modebutiker deltar i Fashion Finlands försäljningsjippo. Lokal lördag är den 29 maj.

Kvartersbutikernas företagare väntar på att konsumenterna börjar röra på sig efter det lugna coronaåret. Att människor arbetat på distans återspeglar sig i butikernas besökarantal. Inhiberade evenemang och fester märks också i modebutikernas omsättning.

För att pigga upp handeln, de finländska modebutikernas gemenskap och egna mediekanaler ordnar Fashion Finland (Fafi) igen försäljningsjippot och modehelgen ”Muotipippalot”. Evenemanget omfattar hela Finland den 27-29 maj.

Samma helg ordnar Företagarna i Finland ett riksomfattande Lokal lördag-evenemang vars syfte är att uppmuntra till köp av lokala företagare och påminna att det inte finns någon kommun utan företag.

Fashion Finland vill sätta fart på modehandeln, stöda medlemsföretagens affärsverksamhet och uppmuntra finländare att besöka lokala och närbelägna kvartersbutiker och nätbutiker.

Denna helg firas alltså de lokala kvartersbutikerna!

– Muotipippalot-evenemanget är en glad och färggrann inledning på sommaren för modebutikerna. Coronaåret har tagit hårt på modebutikerna, men nu håller pandemin förhoppningsvis på att dra sig tillbaka och lugna sig. I samband med kommunalvalet vill vi också med hjälp av Muotipippalot-evenemanget påminna om att utan kvartersbutiker för mode är städernas och byarnas centrum gråa och öde, säger Fashion Finlands affärsdirektör Sami Sykkö.

Idéns moder Fafi vill erbjuda upplevelser

Muotipippalot-evenemanget ordnades första gången förra hösten och då var det väldigt populärt. I vår deltar närmare 60 modebutiker i jippot. Anmälda modebutiker finns runt hela Finland, den nordligaste i Sodankylä. Fafi har som mål att ordna jippot två gånger i året även i fortsättningen.

Klädmärket FRENNs andra ägare Jarkko Kallio, Korkkari 37-affärens ägare Hanna Sirkiä och Lara’s Secret-underklädesaffärens företagare Merja Valtonen har tillsammans med Fashion Finland varit med och organiserat jippot.

Turisterna hittade till Vasa

Modeföretagaren Carola Svahn-Salomäki från Vasa anslöt sig till Fashion Finland under coronaåret och gick genast med i Muotipippalot-evenemanget.

– Fashion Finlands information är kvalitativ och företagarna behöver nätverk och stöd från människor inom samma bransch, säger Svahn-Salomäki.

Karismas coronaår var inte katastrofalt som man befarade, utan till och med helt bra efter den första smällen våren 2020.

– Kundbesöken har varit normala tack vare stamkunderna som hållit oss vid liv.

Sommarmånaderna visade till och med toppnoteringar. Finländarna turistade i hemlandet och hittade inhemska affärer.

– Det har aldrig varit så mycket turister i Vasa. Jag hörde många som sa att de aldrig varit i staden tidigare. Detta syns nu i nätbutiken eftersom turisterna har hittat kvartersbutikens digitala kanaler.

Svahn-Salomäki tror att då det inte funnits några evenemang på sommaren bekantade sig besökarna med städerna och deras företag på ett annat sätt.

– Så gjorde jag också själv under den korta semestern som jag unnade mig. Vi väntar ivrigt på den kommande sommaren, säger hon.

Samma helg hålls även Vasas sommaröppningsjippo. Karisma deltar alltså i två kampanjer samtidigt.

Under Fashion Finlands jippo finns varierande program och förmåner i butikerna, såsom utlottningar, rabatter, överraskningar och små serveringar.

 Här kan man bekanta sig med Lokal lördag-kampanjen.

 

Elina Hakola

elina.hakola (at) yrittajat.fi