Sök

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Se upp för bedrägerier i sommar – Företagarnas juridiska rådgivning hjälper om det blir problem

Obefogade fakturor och andra bedrägerier blir vanligare under sommaren då företagaren antas vara på semester. Om du faller offer för bedrägeriförsök ska du kontakta Företagarnas juridiska rådgivning. Den har jour också under sommaren.

Se särskilt upp för följande bedrägeriförsök:

Bluffakturor

Obefogade fakturor blir vanligare under sommaren då företagare och personer som normalt sköter om faktureringen är på semester.

En del av bedrägerierna utgörs av obefogade fakturor där man fakturerar för en produkt eller tjänst som inte är beställd. En del försöker till exempel påminna om ett lands momsfaktura. Brevet kan även vara en offert som ser ut som en faktura.

– Fakturan kan stå på en mindre summa men i det småstilta står det att det är fråga om till exempel en tidsbegränsning på ett år, säger Företagarna i Finlands sakkunnige Atte Rytkönen.

Vanligtvis sänds obefogade fakturor till finländska företag från utländska instanser. Verksamheten grundar sig på en stor volym och de skickas samtidigt till en stor grupp företagare.

Bedragaren kan också ha beställt produkter från nätbutiken med företagets namn och FO-nummer. I bedrägerierna utnyttjas bedrägeriobjektets ovaksamhet. Det viktigaste är att de obefogade fakturorna inte betalas.

En faktura på 40 000 euro från "advokatbyrån"

Bluffaktura-case: Ett företag som jobbar med fastighetstjänster fick en faktura i en stor internationell advokatbyrås namn. Fakturans slutsumma var 40 000 euro. Företagaren kontaktade advokatbyrån. Där berättade de att de redan visste om att någon skickar fakturor i deras namn. Kontonumret på fakturan var inte deras.

Registerbedrägerier

Tillhandahållandet av diffusa registertjänster är den vanligaste formen av vilseledande marknadsföring. Särskilt personer som just grundat eller köpt ett företag kan råka ut för en riktig bedrägerirumba.

Det görs många bedrägeriförsök per telefon. En telefonförsäljare ringer till företagaren och berättar att hen uppdaterar uppgifter till företagsregistret. Försäljaren nämner inte i början av samtalet att hen erbjuder avgiftsbelagda tjänster.

Om företagaren ger firmans uppgifter till uppringaren säger denna först i slutet av samtalet att "priset på det här samtalet är xxx euro". Då måste man vägra köpet av tjänsten direkt i telefon eller efter samtalet per e-post. Trots vägran kan en orderbekräftelse och en faktura för köp av tjänsten komma via post eller e-post.

Registerbedrägerier kommer också via post och e-post. Företag kontaktas från utlandet och ombeds uppdatera företagets uppgifter i det europeiska företagsregistret. European Business Network EBN har varit den mest kända operatören de senaste åren. Med väldigt små bokstäver i slutet av en lång text står det att tjänsten är avgiftsbelagd. Priset på tjänsten kan vara närmare tusen euro och avtalet är vanligtvis mångårigt och svårt att säga upp.

VD-bedrägerier

Små företag utsätts också för försök till så kallade VD-bedrägerier. Bedragarna skickar e-post i en verkställande direktörs eller annan nyckelpersons namn och försöker få personalen som sköter om betalningstrafiken att göra kontotransaktioner till brottslingarnas konton.

En brottsling som presenterar sig som direktör eller jurist skickar till exempel e-post till ekonomichefen med en brådskande och konfidentiell faktura relaterad till ett företagsköp eller annat brådskande köp. Efter detta ringer bedragaren upp eller konstaterar per mejl att ”er verkställande direktör eller annan representant i företaget säkert redan har talat om detta”. I samma stund som personen som sköter fakturor och faktureringar i företaget funderar över kontakten mottar hen ett mejl som påstås vara från verkställande direktören. Verkställande direktören frågar i mejlet om juristen har ringt och bett om en brådskande betalning av en faktura.

Bedrägeripost eller fiskande

Att klicka på bilagorna till vissa e-postmeddelanden utgör en säkerhetsrisk. Via e-post planteras virus som till exempel kan börja fakturera kreditkortet.

Genom meddelanden som fiskar efter nätbankskoder frågar man efter och samlar in kreditkortsuppgifter, kontouppgifter och nätbankskoder.

Företagarnas juridiska rådgivning betjänar vardagar kl. 8–18 på numret 09 229 222. Bered dig på att berätta ditt medlemsnummer.