Sök

Emergency banner

Koronainfo yrittäjälle: yrittajat.fi/korona

Ostroentre – en företagarportal född ur behov i kris

När Maria Norrlin-Asplund, grundare och ägare av Celma Marketing, som så många andra småföretagare, såg alla sina projekt läggas på is på grund av den allmänna osäkerhet som coronan förde med sig, tänkte hon ”Nu om någonsin behöver vi företagare vara kreativa!”

Idén om en portal och samlingsplats där småföretagare kan lyfta upp sin expertis och sina produkter eller tjänster hade visserligen funnits i flera år, men Ostroentre föddes till sist ur det stora behov Maria såg bland österbottniska företag att nå ut till sina kunder i regionen nu i coronatider. ”Det är extra viktigt nu, då småföretagarna behöver allt stöd de kan få. Och kunderna känner kanske inte alltid till alla produkter och tjänster som redan finns i regionen,” säger Maria. ”Det finns så otroligt många duktiga företagare, föreläsare och intressanta kurser och evenemang som behöver lyftas fram i Österbotten. Varför gå över ån efter vatten?” fortsätter hon.

Ostroentres mål är att samla alla Österbottens företag, talare, föreläsare och kurser på ett och samma ställe. Kunderna skall lätt och behändigt hitta de lokala företagens produkter och tjänster på portalen. Ostroentre är som en ”digital mässa”, en digital samlingsplats där man får visa vad man kan. Företag som vill presentera sig på Ostroentres portal blir också presenterade i sociala medier och når på det sättet ut till en ännu bredare publik.

Men Ostroentre vill också synas rent fysiskt i mån av möjlighet. Ostroentre har planer på att vara med på mässan ”Bygga & Bo” i oktober med en monter där österbottniska småföretag, som inte vill eller har möjlighet att ha en egen monter, kan presentera sig på ett hörn. Då sköter Ostroentre marknadsföringen både före, under och efter mässan. (Förutsatt att mässan blir av).

Bakom Ostroentre finns ett unikt samarbete mellan (i det här läget) fyra företagare som tillsammans jobbar med innehåll (på tre språk), inlägg på sociala medier och försäljning. Maria själv står för portalens uppbyggnad och uppdateringar. Företagarna bakom Ostroentre kan också erbjuda större marknadsföringshelheter, hemsidor, innehåll för och planering av inlägg och aktiviteter på sociala medier, design av marknadsföringsmaterial, marknadsföringsplaner och -strategier, etc. Maria erbjuder också kurser och föreläsningar inom ämnet marknadsföring och företagande, samt coachning både till företagare och privatpersoner.

 Portalen har utvecklingspotential, den är fortfarande i startgroparna, så Maria och hennes företagarteam bjuder in alla som går och bär på en idé att höra av sig. Vem som helst kan komma med i verksamheten som samarbetsföretagare.

Mera information: Maria Norrlin-Asplund, tfn 050 5555226,