Työnantajien ja työntekijöiden väliset suhteet |
|
Työtehtävistä ja tavoitteista keskustellaan avoimesti kaiken kokoisissa yrityksissä |
- |
Työntekijöiden muutosehdotuksiin suhtaudutaan rakentavasti kaiken kokoisissa yrityksissä, mutta kaikista myönteisimmin työntekijöiden muutosehdotuksiin suhtaudutaan alle 10 hengen työpaikoilla |
- |
Johtamistapojen arvioidaan kehittyvän parempaan suuntaan koko ajan kaiken kokoisissa yrityksissä |
- |
Mitä pienempi yritys sitä avoimemmat ja luottamuksellisemmat suhteet työntekijöiden ja johdon välillä sekä sitä vähemmän ristiriitoja |
- |
Erityisesti mikroyrityksissä työntekijöiden kohtelu koetaan tasapuoliseksi |
|
Työntekijöiden luottamus työsuhteen pysyvyyteen |
- |
Henkilöstön sopeuttamiskeinoja käytetty erityisesti suurissa yrityksissä |
- |
Varmuus työpaikkojen säilymisestä vahvinta pienissä yrityksissä |
- |
Yleisen työtilanteen uskotaan olevan vuoden kuluttua hyvä |
- |
Mikroyrityksien ja pienten yritysten työntekijät luottavat muita työntekijöitä enemmän saavansa ammattiaan/kokemustaan vastaavaa työtä työttömäksi jäätyään |
|
Työn rasitustekijät ja työkyky |
- |
Työpaikkakiusaamista esiintyy joskus erityisesti keskisuurissa yrityksissä, kun alle 10 hengen työpaikoilla työpaikkakiusaamista on vähiten |
- |
Työt on organisoitu hyvin erityisesti pienimmissä yrityksissä |
- |
Mitä suurempi yritys sitä useammin koetaan työntekijöitä olevan liian vähän |
- |
Mitä suurempi yritys sitä enemmän työtahdin ja kiireen koetaan kasvaneen |
- |
Sairauspoissaoloja on vähiten pienissä yrityksissä ja mikroyrityksissä, sairauspoissaolojen määrät ovat kuitenkin kasvaneet |
|
Työmotivaatio ja kehittymismahdollisuudet |
- |
Työnteon mielekkyys ja työhalut kehittyvät samalla tavoin eri kokoisissa yrityksissä |
- |
Pienissä yrityksissä ei ole mahdollista osallistua palkallisille kurssipäiville samassa määrin kuin suuremmissa yrityksissä |
- |
Tästä huolimatta työntekijöitä kannustetaan kokeilemaan uusia asioita pienissä yrityksissä |
- |
Työntekijät myös kokevat, että kaiken kokoisissa yrityksissä on hyvät mahdollisuudet kehittää itseään ja oppia koko ajan uusia asioita |
- |
Alle10 hengen yritysten työntekijät nauttivat tavallisista päivittäisistä toimista jonkin verran muiden yritysten työntekijöitä enemmän |
|
Palkkaus |
- |
Mitä pienempi yritys sitä harvemmin henkilökohtainen suoriutuminen vaikuttaa palkkaan |
- |
Tästä huolimatta palkkaus koetaan oikeudenmukaiseksi, kilpailukykyiseksi ja jopa kannustavaksi myös pienemmissä yrityksissä |
|
Työntekijän vaikutusmahdollisuudet |
- |
Mitä pienempi yritys sitä paremmat mahdollisuudet työntekijöillä on vaikuttaa työtehtäviin, työtahtiin ja töiden jakoon |
- |
Mahdollisuudet kehittää työpaikan toimintaa koetaan hyviksi – erityisesti mikroyrityksissä |
- |
Työntekijät tekevät ahkerasti parantamiseen tähtääviä aloitteita kaiken kokoisissa yrityksissä |
|
Haasteita |
- |
Osaavan työvoiman saatavuudesta tulee huolehtia |
- |
Työvoiman palkkaamista tulee helpottaa ja joustavoittaa erityisesti pienissä yrityksissä |
- |
Uusien asioiden kokeilemiseen työpaikoilla tarvitaan innostavaa ja kannustavaa suhtautumista |
- |
Palkkauksen ohella hyvät työolot kilpailuvaltti |
- |
Työnrasitustekijöiden ja työkyvyn osalta huomio kiinnitettävä koko yritykseen sen työntekijöihin ja yrittäjään itseensä – hyvin voiva yrittäjä ja hyvin voivat työntekijät muodostavat hyvinvoivan yrityksen |
- |
Hyvistä käytännöistä tulisi voida sopia entistä enemmän paikallisesti |
- |
Työturvallisuuden kehittäminen pienemmissä yrityksissä |
- |
Palkallisten koulutuspäivien määrän lisääminen |