Mariia Harjunheimo | Kirppis Sakura

Mariia Harjunheimo | Kirppis Sakura

”Jag är väl lite galen som vågade utvidga mitt under coronakrisen.”

I Lappo finns Kirppis Sakura som specialiserat sig på barnkläder och som besöks enkom ända från huvudstadsregionen. Trots den svåra tiden byggde företagaren Mariia Harjunheimo ett kafé i sin butik. Hon fick uppmuntan av kolleger och i Företagarna i Finland finns alltid någon som kan hjälpa snabbt – till exempel i postningsfrågor.

Mariia Harjunheimo köpte Kirppis Sakura av sin bror för sex år sedan och träffade mitt i prick i försäljningsboomen för begagnade barnkläder.

– Först hade vi en allmän loppis, men specialiseringsidén kom från mina egna behov eftersom jag har en snart fyraårig pojke. Det är klokt och trendigt att använda begagnade barnkläder och barntillbehör. Särskilt finska tillverkares små partier har ett bra återförsäljningsvärde och köparna kan resa lång väg efter produkter de vill ha, säger Mariia Harjunheimo.

Bland annat Gugguus och Minirodinis kläder åker ofta per post till nya användare så fort de satts ut på Instagram. Andra bär kassvis med barnkläder som blivit för små till loppisen. Till tjänsten hör ett försäljningsbord till fast pris, som försäljaren kan sköta själv eller be personalen fylla på. Prissättningen kan också köpas av företaget. Företaget tar ingen provision på försäljningen.

Lite galen måste man vara

Coronan slog till också mot Sakura och under den första vågen måste butiken stängas i två månader. När hösten kom hade man emellertid redan tagit igen svackan i omsättningen och Mariia Harjunheimo hade en ny plan: ett kafé öppnades i samband med butiken och företaget anställde en konditor. Loppisen hade redan en amningshörna och en lekhörna – och nu alltså också ett kafé.

– Jag är väl lite galen som vågade utvidga mitt under coronakrisen. Men man kan inte bara bli liggande i elden, säger Mariia Harjunheimo.

Modet räckte slutligen också till att utvidga affärsverksamheten till en annan ort. Harjunheimo köpte tillsammans med sin kompanjon en affärslokal i Seinäjoki. Den nya affärslokalens öppning firades den 1 juli.

– Inrikesturism är populärt nu och det märks också hos oss. Återanvändning och ekologi är dagens melodi. Jag tror att även om coronan inte försvinner från jorden så lär vi oss att leva med den.

Harjunheimo har fått mycket stöd av andra medlemmar i Lapuan Yrittäjät.

– Jag tycker alla borde bli medlemmar i Företagarna i Finland. Man anar inte på förhand hur mycket nytta man har av nätverkandet. Om det sen gäller städning eller marknadsföring har jag kontakter till alla slags samarbetspartner.

Mariia Harjunheimo har också använt Företagarna i Finlands kostnadsfria medlemstjänster.

– Jag fick alldeles utmärkta råd till exempel om postning. Hos Företagarna får man svar genast eftersom telefonväxeln kopplar en direkt till rätt person. Det sparar mycket tid.

Avaa pop-up -ikkuna