19.1.2016 klo 14:50

Akateemiset yrittäjät AKY ja Muotikaupan liitto Suomen Yrittäjien toimialajärjestöiksi

Suomen Yrittäjien hallitus hyväksyi Akateemiset yrittäjät AKY:n ja Muotikaupan liiton Suomen Yrittäjien toimialajärjestöiksi. Suomen yrittäjillä on yhteensä 62 toimialajärjestöä, kymmenen enemmän kuin vuosi sitten.

Yhä useampi korkeakoulutettu työskentelee yrittäjänä. Neljä akavalaista liittoa ovat vastanneet jäsentensä muuttuviin tarpeisiin. Tekniikan akateemiset TEK, Suomen Ekonomit, Suomen Lakimiesliitto ja Yhteiskunta-alan korkeakoulutetut ovat perustaneet yhteisjärjestön Akateemiset yrittäjät AKY:n, joka edistää korkeakoulutettujen yrittäjien toimintaedellytyksiä.

– Viime aikoina monet ovat syyttäneet ammattiliittoja kyvyttömyydestä uusiutua. Kehitämme kuitenkin jatkuvasti palvelujamme ja toimintaamme muuttuvan työelämän mukana. Uusi järjestö ja yhteistyö Suomen Yrittäjien kanssa ovat erinomainen esimerkki siitä, Akateemiset yrittäjät AKY:n puheenjohtaja Joel Salminen sanoo.

– Entistä useampi korkeakoulutettu näkee yrittäjyyden houkuttelevan uravaihtoehtona ja moni myös vuorottelee palkkatyön ja yrittäjyyden välillä. Uuden toimialajärjestön kautta Suomen Yrittäjien toiminnan piiriin saadaan merkittävä määrä akateemisesti koulutettuja yrittäjiä. Jäsenyys täydentää myös hyvin opiskelijatoimintaamme, Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala sanoo.

Muotikaupan liitto kehittää muodin vähittäiskaupan toimintaedellytyksiä, ylläpitää alan yhteistyöverkostoa ja vaikuttaa yhteiskunnallisiin päätöksiin ja lainsäädäntöön. Liiton varsinaisia jäseniä ovat jalkineiden, vaatetuksen ja tekstiilien sekä muoti- ja pukeutumisalan parissa toimivat vähittäiskauppaa harjoittavat yritykset.

– Muotikaupan liiton liittyminen täydentää erikoiskaupan toimialajärjestöjen edustuksen Suomen Yrittäjissä, Anssi Kujala sanoo.

– Jäseninämme on paljon pieniä, yrittäjälähtöisä vaatekauppoja, joille Suomen Yrittäjien tarjoamat palvelut ovat tärkeitä. Lisäksi edunvalvontamme vahvistuu ja laajenee, Muotikaupan liiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen perustelee toimialajärjestöksi hakeutumista.

Muotikaupan liiton puheenjohtajana toimii Esko Leppäkorpi.

Suomen Yrittäjien hallitus kokoontuu neljästi vuodessa. Se on lokakuussa järjestettävän liittokokouksen jälkeen järjestön korkein päättävä elin.

Lisätietoja:
varatoimitusjohtaja Anssi Kujala, Suomen Yrittäjät, p. 0400 567 925, anssi.kujala@yrittajat.fi
yhteyspäällikkö Kari Hiltunen, Suomen Yrittäjät, p. 0500 604 090, kari.hiltunen@yrittajat.fi
puheenjohtaja Joel Salminen, Akateemiset yrittäjät AKY, p. 0400 504 353, joel.salminen@tek.fi
toimitusjohtaja Tuula Loikkanen, Muotikaupan liitto, p. 040 922 0750, tuula.loikkanen@muotikaupanliitto.fi