2.10.2015 klo 13:03

Suomen Yrittäjien liittokokous: Laajentamalla paikallisen sopimisen mahdollisuuksia parannettaisiin kilpailukykyä ja työllisyyttä

Suomi on jäänyt kustannuskilpailukyvyssä jälkeen, mikä jumiuttaa kasvua ja investointeja ja pahentaa työttömyyttä. Tehokkain keino parantaa tilannetta on lisätä mahdollisuuksia paikalliseen sopimiseen. Näin linjasi Suomen Yrittäjien liittokokous kannanotossaan tänään. Paikallisen sopimisen lisääminen toisi lisää työpaikkoja ja paremmat kokonaisansiot työntekijöille, paljastaa tuore kysely.

Suomen Yrittäjien liittokokous edellyttää, että työmarkkinoiden rakenteita uudistetaan. Tehokkain keino uudistaa työmarkkinoita on laajentaa paikallisen sopimisen mahdollisuuksia hallitusohjelman tavoitteiden mukaisesti.

– Työehtosopimusten yleissitovuuteen tarvitaan lisää joustoa ilman, että koko järjestelmästä on välttämättä luovuttava, Suomen Yrittäjien puheenjohtaja, yrittäjä Jyrki Mäkynen avaa.

Työpaikoilla tarvitaan laajemmat mahdollisuudet paikalliseen sopimiseen erityisesti kustannusten hallitsemiseksi, yritysten kasvun edistämiseksi, työaikojen järjestelemiseksi ja työllistämisen helpottamiseksi.

– Yritysten täytyy voida sopeuttaa toimintaansa nopeammin ja joustavammin kuin työmarkkinamekanismit nyt sallivat, Mäkynen sanoo.

Suomi on edelleen yksi maailman kilpailukykyisimmistä maista. Suomalainen palkanmääräytymis-järjestelmä on kuitenkin maailman jäykimpiä.

– Meillä on siis hyvät mahdollisuudet menestyä, jos tarvittavat rakenteelliset muutokset tehdään, Mäkynen huomauttaa.

Kysely paljastaa: Luvassa lisää työtä ja myönteinen palkkakehitys työntekijöille

Paikallisen sopimisen laajentaminen parantaisi myös työntekijöiden asemaa: Pitkällä aikavälillä se lisäisi työpaikkoja ja työntekijöiden kokonaisansioita. Asia käy ilmi Suomen Yrittäjien jäsenilleen teettämästä paikallista sopimista koskeneesta kyselystä. Siihen vastasi 751 yrittäjää. Koko kysely julkistetaan lähiviikkoina.

– Jos muutokset paikalliseen sopimiseen toteutetaan nopeasti, on mahdollista luoda 60 000 – 65 000 uutta työpaikkaa muutamassa vuodessa, Jyrki Mäkynen sanoo.

Valtakunnalliset yrittäjäpäivät käyntiin Vuokatissa

Liittokokous on Suomen Yrittäjien korkein päättävä elin. Vuorossa on Suomen Yrittäjien 20. liittokokous. Kokouksen alkuun mennessä mukaan ilmoittautui 141 äänivaltaista kokousedustajaa Suomen Yrittäjien aluejärjestöistä ja toimialajärjestöistä.

Liittokokous avasi Valtakunnalliset yrittäjäpäivät Vuokatissa. Yrittäjäpäivät kerää tänä vuonna lähes 1300 osallistujaa. Tapahtuma kestää koko viikonlopun. Huomenna ohjelmassa on muun muassa Yrittäjägaala, jossa jaetaan Valtakunnalliset yrittäjäpalkinnot. Juhlapuheen gaalassa pitää oikeus- ja työministeri Jari Lindström.

Lue ennakkotietoja paikallista sopimista koskevasta kyselystä tästä.

Lisätietoja:
puheenjohtaja Jyrki Mäkynen, Suomen Yrittäjät, p. 0400 364 791, jyrki.makynen@yrittajat.fi