25.4.2014 klo 00:00

Uudet ohjeet liikeaikalain muutoksesta – kauppakeskusyrittäjille vapaapäivä

Tasavallan presidentti vahvisti tänään lainmuutoksen, jolla selkeytetään kauppakeskuksissa toimivien pienten kauppojen oikeutta pitää myymälä kiinni yhtenä päivänä viikossa. Se parantaa pienyrittäjien työssäjaksamista. Suomen Yrittäjät ja Erikoiskaupan liitto laativat yrittäjille ohjeet lain vaikutuksista.

Lakimuutos antaa kauppakeskuksien pienyrittäjille mahdollisuuden pitää liikkeensä suljettuna kerran kalenteriviikossa, itse valitsemanaan viikonpäivänä. Muutos koskee vähittäiskaupan sekä parturi- ja kampaamoliikkeen aukioloajoista annetun lain eli liikeaikalain säännöstä elinkeinonharjoittajan oikeudesta pitää liikkeensä suljettuna.
Uudistus tulee voimaan ensi keskiviikkona 30.4.2014. Sitä sovelletaan myös ennen lain voimaantuloa tehtyyn sopimukseen ja siihen rinnastettavaan järjestelyyn.

– Lakimuutos parantaa pienyrittäjien työssäjaksamista, kun heille tulee mahdollisuus pakottavan lainsäädännön turvin vähintään yhteen viikoittaiseen vapaapäivään, Suomen Yrittäjien lainsäädäntöasioiden päällikkö Janne Makkula sanoo.

Suomen Yrittäjät ja Erikoiskaupan liitto vaativat asian korjaamista. Muutos oli tarpeen, sillä selvitysten mukaan peräti kolmannes kauppakeskusten kauppiaista ei voinut pitää yhtään vapaapäivää viikossa. Jokapäiväinen aukiolo oli myös kannattamatonta valtaosalle kauppakeskuksissa sijaitsevista erikoiskaupoista.

Ohjeet yrittäjille

Suomen Yrittäjät ja Erikoiskaupan liitto laativat yrittäjille käytännönläheiset ohjeet muutoksesta.
Ohjeissa selostetaan muutetun säännöksen sisältöä, tulkintaa ja sen käytännön vaikutuksia sopimuksiin ja muihin järjestelyihin.

– Ohjeistus on tärkeää, jotta yrittäjät tuntevat uudistuksen sisällön ja osaavat toimia oikein, Makkula toteaa.