24.4.2014 klo 11:30

Pk-yrittäjät tyytymättömiä kuntien hankintapolitiikkaan

Pk-yrittäjät eri puolilla Suomea arvostelevat kotikuntiensa hankintoja, sillä kunnat eivät ota pieniä yrityksiä huomioon tarjouskilpailuissa. Asia käy ilmi Suomen Yrittäjien Elinkeinopoliittinen mittaristo –kyselystä, johon vastasi yli 4300 pk-yrittäjää. Samassa kyselyssä yrittäjät valitsivat Suomen parhaaksi kunnaksi pohjoissavolaisen Keiteleen.

Kuntien hankinnoissa yrittäjiä huolestuttaa eniten se, että kunnat eivät ota huomioon pienten ja keskisuurten yritysten mahdollisuuksia osallistua kuntien tarjouskilpailuihin.
— Jos kunnat haluavat säilyttää elinvoimansa, pk-yritykset pitää ottaa kunnolla mukaan tarjouskilpailuihin, Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala vaatii.

Kujala huomauttaa, että asiaan on kiinnitetty huomiota myös uudessa EU:n hankintadirektiivissä.
— Pk-yritysten asemaa on vahvistettava valmisteilla olevassa kansallisessa lainsäädännössä.

Kujalan mukaan nyt valmisteilla olevassa sosiaali- ja terveyshuollon uudistamisessa on erityisen tärkeää huolehtia siitä, että markkinat toimivat ja kaikenkokoiset yritykset ovat mukana tuottamassa hyvinvointipalveluita.
— Kysymys on kuntien omasta elinvoimasta ja lähipalveluiden säilyttämisestä.

Koulutus kunnossa, päätösten vaikutusta yrityksiin syytä pohtia

Vastaajilta pyydettiin kouluarvosanoin (4–10) kokonaisarvosana kuntansa elinkeinopolitiikasta. Se oli vain tyydyttävä 6,6. Erot olivat melkoiset: heikoimmat saivat arvosanaksi vain 5 +:n, kun parhaat ylsivät lähes yhdeksikköön.
— Tulos on selvä: kuntien ja yrittäjien yhteistyötä pitää tiivistää, Anssi Kujala tulkitsee tulosta.

Kokonaisarvion lisäksi yrittäjät arvioivat elinkeinopolitiikan osa-alueiden onnistumista. Parhaat arviot annettiin koulutuksesta ja osaamisesta sekä kuntapalveluista ja kunnallistekniikasta.

Huonon hankintapolitiikan lisäksi yrittäjät moittivat sitä, että kunnissa ei mietitä päätösten vaikutuksia yritysten arkeen. Hankintatapojen ja kunnan päätösten yritysvaikutusten arvioinnin parantaminen on tärkeää, sillä vastaajat pitivät niitä elinkeinopolitiikan painavimpina asioina.

Keitele yrittäjien suosikkikunta — yritysten ja kunnan tiivis yhteistyö kannattaa

Kyselyn perusteella yrittäjien suosikkikunta on Keitele Pohjois-Savossa.
— Täällä kunta tekee saumatonta yhteistyötä yrittäjäjärjestön ja yrittäjien kanssa, ja kunnanjohtaja on hyvin perillä yritysten tilanteesta. Kunta on pystynyt vastaamaan nopeasti esimerkiksi teollisuusyritysten tarpeisiin, Keiteleen Yrittäjien puheenjohtaja Anri Nyyssönen kertoo.

— Kunta voi siis itse vaikuttaa menestymiseensä. Kärkijoukkoon nousi nyt uusia kuntia, jotka ovat tietoisesti parantaneet yhteistyötään yrittäjien ja yrittäjäjärjestön kanssa, Anssi Kujala huomauttaa.

Kuntien kymmenen kärki:

1. Keitele (Pohjois-Savo) 8,7
2. Muurame (Keski-Suomi) 8,6
3. Kannonkoski (Keski-Suomi) 8,5
4. Ilmajoki (Etelä-Pohjanmaa) 8,1
4. Karstula (Keski-Suomi) 8,1
4. Merikarvia (Satakunta) 8,1
7. Ilomantsi (Pohjois-Karjala) 8
7. Juva (Etelä-Savo 8)
7. Pihtipudas (Keski-Suomi) 8
7. Ruokolahti (Etelä-Karjala) 8

Kymmenen suurimman kaupungin saamat arviot:

1. Vantaa 6,7
2. Espoo 6,6
2. Jyväskylä 6,6
4. Lahti 6,5
4. Turku 6,5
6. Helsinki 6,4
6. Kuopio 6,4
6. Oulu 6,4
9. Tampere 6,2
10. Kouvola 5,9

Näin kysely tehtiin

Suomen Yrittäjät tekee yrittäjille laajan kyselyn kuntien elinkeinopolitiikasta kahden vuoden välein. Selvityksestä tehdään valtakunnallisen raportin lisäksi 20 alueellista ja yli 200 kuntakohtaista raporttia. Tällä kertaa kyselyyn vastasi yli 4300 yrittäjää, mikä oli yli tuhat enemmän kuin viimeksi.

Yritysten ja kuntien yhteistyötä hiotaan toukokuussa Seinäjoella

Yritysten ja kuntien yhteistyötä syvennetään Suomen Yrittäjien Kunnallisjohdon seminaarissa Seinäjoella 14. – 15.5. Tapahtumaan osallistuu yli 600 kunnanjohtajaa, elinkeinojohtajaa ja yrittäjävaikuttajaa eri puolilta Suomea.

Lue koko kysely tästä

Lisätietoja:

varatoimitusjohtaja Anssi Kujala, Suomen Yrittäjät, p. 0400 567 925, anssi.kujala@yrittajat.fi
elinkeinoasioiden
päällikkö Susanna Kallama, Suomen Yrittäjät, p. 040 587 2445, susanna.kallama@yrittajat.fi
elinkeinopoliittinen
asiamies Hannamari Heinonen, Suomen Yrittäjät, p. 050 567 3395, hannamari.heinonen@yrittajat.fi

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, yli 116 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö. Jäsenyrityksistä puolet on yksinyrittäjiä ja puolet työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yli puoli miljoonaa henkilöä. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 400 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 54 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.