6.6.2013 klo 09:00

Pankkien yrityksiltä perimissä palvelumaksuissa merkittäviä eroja

Yrityksiltä perittävissä palvelumaksuissa on huomattavia eroja eri pankkien välillä. Asia käy ilmi Suomen Yrittäjien tekemästä selvityksestä. Edullisimmissa pankeissa kustannukset ovat useita kymmeniä prosentteja pienemmät kuin kalleimmissa pankeissa.

Selvitys tehtiin vertailemalla kahden esimerkkiyrityksen kustannuksia pankkien listahintaisista palveluista. Pankkien erilaisista hinnoitteluperiaatteista johtuen yrityksen käyttämät palvelut ja niiden määrät vaikuttavat pankkien edullisuuteen.

— Yrittäjien kannattaa kerätä aika ajoin tietoa yrityksen maksuliikenteestä ja pyytää tarjoukset eri pankeista. Pankkien tarjouksia vertailtaessa täytyy ottaa huomioon myös lainanhoitokulut ja sijoittamisesta koituvat kulut, Suomen Yrittäjien ympäristöekonomisti Eini Lemmelä sanoo.

Useat pankit ovat nostaneet palveluiden hintoja vuodesta 2010

Suomen Yrittäjät selvitti yritysten pankkipalvelumaksuja edellisen kerran vuonna 2010. Vuoteen 2010 verrattuna suurin osa selvityksessä mukana olleista pankeista on korottanut useiden palveluiden listahintoja.

Esimerkkiyrityksissä kustannukset pankkipalveluista nousevat pankkien listahintojen muutosten johdosta jopa yli 30 prosentilla vuodesta 2010. Kahdessa selvityksen pankeista kustannukset kuitenkin vähenevät esimerkkiyrityksen käyttämien palveluiden määrästä riippuen noin 7 – 10 prosenttia vuoteen 2010 verrattuna. Palvelumaksujen muutokset vaikuttavat esimerkkiyrityksiin eri tavoin johtuen eroista eri palveluiden käyttömäärissä esimerkkiyritysten välillä.

Palvelukokonaisuudet kapenivat huomattavasti

Pankkien yrityksille tarjoamat valmiit palvelukokonaisuudet ovat suppeampia kuin vuonna 2010. Kevään 2013 selvityksessä tarkasteltavat palvelukokonaisuudet on suunnattu hyvin pienille yrityksille, sillä niiden sisältämät maksutapahtumien määrät ovat pienet. Vuoden 2013 selvityksessä palvelukokonaisuudet ovat vain kaikkein kalliimpien pankkien listahintoja edullisempia, kun vuoden 2010 selvityksessä palvelupaketit olivat selvästi edullisempia kuin kaikkien pankkien listahinnat.

E-laskutuksesta lisäkustannuksia, mutta myös säästöjä

E-laskua markkinoidaan kätevänä ja edullisena tapana hoitaa maksuliikenne ilman paperia. Se on myös mahdollinen vaihtoehto suoraveloitukselle, joka poistuu käytöstä vuoden 2014 alussa.

E-laskupalvelujen ottaminen pankista nostaa pankkipalvelukustannuksia. Samalla syntyy kuitenkin säästöä siitä, että ei tarvitse lähettää paperista laskua kirjekuorineen ja postimaksuineen. Myös työaikaa säästyy niin laskua lähetettäessä kuin maksettaessakin. E-laskutuksesta tulee säästöjä erityisesti, jos se voidaan yhdistää osaksi yrityksen kirjanpitoa ja muuta tietohallintoa niin, että laskujen ja muiden papereiden käsittelyä ja atk-järjestelmiin syöttöä voidaan vähentää merkittävästi. E-laskupalveluita tarjoavat myös muut tahot kuin pankit.

>> Lue koko selvitys tästä linkistä