14.6.2016 klo 09:10

Suomen Yrittäjät SuomiAreenalla: Miten lisää työpaikkoja Suomeen?

Miten yrittäjä voi työllistää itsensä paremmin? Miten hän voi paremmin tarjota työtä muille? Siinä Suomen Yrittäjien pääteema tänä vuonna SuomiAreenalla Porissa heinäkuussa. Ohjelmassa paneelikeskustelu ja koko viikko Työpaikkatikkaa.

Suomeen tarvitaan lisää työpaikkoja. Eniten uutta työtä ovat viime vuosina luoneet pk-yrittäjät. Talous on kuitenkin junnannut paikallaan ja jopa taantunut jo pitkään. Tarvitaan toimia, jotta uutta työtä syntyisi. Siksi Suomen Yrittäjät, Satakunnan Yrittäjät ja joukko Suomen Yrittäjien toimialajärjestöjä nostavat SuomiAreenalla esiin pienten ja keskisuurten yrityksen merkityksen Suomen työllisyydelle.

Uusi työ vai vanhat saavutetut edut?

Tällä otsikolla keskustellaan Suomen Yrittäjien paneelikeskustelussa. Samalla keskustellaan siitä, miten digitalisaatio vaikuttaa työhön ja työllisyyteen. Keskustelu järjestetään Puuvillan kauppakeskuksessa heti areenan avauspäivänä maanantaina 11.7. klo 15.15 alkaen. Yrittäjäpuolta edustavat kokemäkeläinen yrittäjä Ari-Veli Starcke Starcke Oy:stä ja Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen. Palkansaajapuolta edustaa PAM:n puheenjohtaja Ann Selin ja poliitikkoja kansanedustaja, Vasemmistoliiton tuore puheenjohtaja, kansanedustaja Li Andersson.

Kuka luo eniten työpakkoja?

Suomen Yrittäjien ja toimialajärjestöjen yhteisellä Yrittäjäteltalla heitetään koko Areena-viikko Työpaikkatikkaa. Parhaan tuloksen heittänyt voittaa työllistämiskisan. Pelaajiksi on jo ilmoittautunut kymmeniä poliitikkoja, yrittäjiä ja järjestöjen väkeä. Lisäksi kaikki torilla pyörivät pääsevät pelaamaan. Peliä juontaa porilaisille tuttu Julle Kallio. Peli on käynnissä 11.–14.7. klo 9–17 ja 15.7. klo 9–15.

Teltalla voi myös testata omaa työkuntoaan. Luvassa ainakin puristusvoimamittausta.

Poliitikkovieraiden peliaikataulut

Mukaan on ilmoittautunut jo mukavasti vaikuttajia. Ilmoittautumisia odotetaan vielä lisää.

Maanantai 11.7.

Klo 11.15–11.45 europarlamentaarikko Liisa Jaakonsaari
Klo 12.30 kansanedustaja Tytti Tuppurainen
Klo 12.30–13.20 kansanedustaja Sari Essayah

Tiistai 12.7.

Klo 11.15–11.45 kansanedustajat Antti Lindtman ja Annika Saarikko (aika saattaa muuttua)
Klo 14–14.15 kristillisdemokraattien varapuheenjohtaja Tommy Björkskog ja kansanedustaja Peter Östman

Keskiviikko 13.7.

Klo 13–13.30 kansanedustajat Joona Räsänen ja Ozan Yanar
Klo 13.30–14 kansanedustaja Ari Jalonen
Klo 14.45–15.15 puolustusministeri Jussi Niinistö sekä kansanedustajat Touko Aalto, Simon Elo ja Antero Laukkanen

Torstai 14.7.

Klo 11.15–11.45 vihreiden varapuheenjohtaja Maria Ohisalo
Klo 12.30 sisäministeri Paula Risikko
Klo 13–13.30 kansanedustajat Ilkka Kanerva ja Johanna Karimäki sekä europarlamentaarikko Miapetra Kumpula-Natri
Klo 14.45–15.15 kansanedustajat Maarit Feldt-Ranta ja Sanna Lauslahti

Perjantai 15.7.

Klo 11.30 SAK:n puheenjohtaja Jarkko Eloranta
Klo 14.45–15 kansanedustaja Olli-Poika Parviainen

Työpaikkatikkaa myös Torivartissa

Keskiviikkoaamuna 13.7. klo 9.40 Suomen Yrittäjät valtaa MTV-lavan. Suomen Yrittäjien Torivartissa ohjelmassa on Yrittäjäteltalta tuttu Työpaikkatikka. Suomen Yrittäjien puheenjohtajan Jyrki Mäkysen vastuksena työllistämiskisassa on STTK:n puheenjohtaja Antti Palola. Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen saa vastaansa yllätysvastustajan.

Suomen Yrittäjien väkeä muiden tilaisuuksissassa

Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Jyrki Mäkynen osallistuu Startup-säätiön järjestämään Pitch4Finland-kilpailuun Laivalavalla keskiviikkona 14.7. klo 15.30–16.30.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen osallistuu yrittäjäjärjestön oman paneelikeskustelun lisäksi myös

• HelsinkiMission Älä jätä ihmistä yksin -keskustelutilaisuuteen maanantaina 11.7. klo 17–17.45 Purje-lavalla
  • Keskustanuorten Yrittäjäaamiaiselle torstaina klo 8.45–10 Kaupunkikahvila Brunssissa, Itäpuisto 11 A
  • Nykypäivän ja Verkkouutisten Neutraali media – pelkkää utopiaa? -keskusteluun torstaina 14.7. klo 10–11.15 BEPOP-lavalla
  • Nordean keskustelutilaisuuteen Millä eväillä uuteen nousuun? torstaina klo 11.45–13 osoitteessa Antinkatu 5
  • kokoomuksen eduskuntaryhmän työllisyysraportin julkistukseen torstaina klo 15–16 kokoomuksen puolueteltalla Kansalaistorilla
  • EU:n komission Euroopan alueiden komitean Lisää yrittäjyyttä kuntiin ja kaupunkeihin -paneelikeskusteluun klo 17–18.15 BEPOP-lavalla. Keskustelun juontaa Satakunnan Yrittäjien toimitusjohtaja Markku Kivinen.

Suomen Yrittäjien elinkeinoasioiden päällikkö Susanna Kallama osallistuu Kestävä Terveydenhuolto -hankkeen keskusteluun Jos sairastun kroonisesti, miten voin jatkaa työuraani? tiistaina 12.7.2016 kello 13.00–14.45 kauppakeskus BEPOP:issa.

Satakunnan Yrittäjien sukupolven- ja omistajanvaihdoskoordinaattori Olli Annala päivystää työ- ja elinkeinoministeriön POP UP -työkkärissä Kansalaistorilla keskiviikkona klo 10–12.

Seuraa sosiaalisessa mediassa!

Yrittäjien SuomiAreena-menoa voi seurata myös etänä: Suomen Yrittäjien Facebook-sivulle tehdään isoimmat asianostot. Tiiviimmin tapahtumia voi seurata Suomen Yrittäjien Twitteristä aihetunnisteella #suomiareena ja #yrittäjät. Myös Suomen Yrittäjien Instagramiin on luvassa vauhdikasta kuvavirtaa yrittäjien Areena-tapahtumista.

Yhdessä Yrittäjäteltalla

Suomen Yrittäjien ja Satakunnan Yrittäjien kanssa Yrittäjätelttaa Kansalaistorilla pyörittävät Suomen Yrittäjien toimialajärjestöt Lääkäripalveluyritykset LPY ry, Näkemisen ja silmäterveyden toimiala Näe ry, Suomen Fysioterapia- ja Kuntoutusyritykset FYSI ry, Suomen Yrittäjänaiset ry, Suomen Kuljetus- ja logistiikka SKAL ry, Suomen Kunto- ja Terveysliikuntakeskusten liitto SKY ry, Suomen Taksiliitto ry, Suomen Sairaankuljetusliitto SSK ry ja yhteisöjäsen 4H.