16.6.2016 klo 15:21

Työsopimuslain muutokset helpottavat työllistämistä

Työsopimuslakiin nyt esitettävät muutokset helpottavat työllistämistä ja luovat edellytyksiä jopa 10 000 uuden työpaikan syntymiselle, toteaa Suomen Yrittäjät.

Hallitus antoi tänään eduskunnalle esityksen työsopimuslain muuttamisesta. Esityksen mukaan koeaika pitenee kuuteen kuukauteen. Työnantajalla on oikeus jatkaa koeaikaa, jos työntekijä on koeaikana ollut työkyvyttömyyden tai perhevapaan vuoksi poissa työstä. Työnantajan takaisinottovelvollisuutta esitetään lyhennettäväksi neljään kuukauteen. Työsuhteen kestettyä 12 vuotta takaisinottoaika olisi kuitenkin kuusi kuukautta. Määräaikaista työsopimusta koskevaa sääntelyä muutettaisiin niin, että pitkäaikaistyöttömän saisi palkata määräaikaiseen työsuhteeseen ilman erityistä perustellun syyn vaatimusta.

– Arvioimme, että nyt esitettävät muutokset auttavat jopa 10 000 uuden työpaikan luomisessa. Jos pitkäaikaistyöttömyyttä koskeva rajaus poistettaisiin, työllisyysvaikutukset olisivat vielä merkittävämmät. Ehdotimme tätä asian valmisteluvaiheessa, ja siitä on syytä vielä keskustella, työmarkkinajohtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä sanoo.

Makkulan mukaan on tärkeää, että työlainsäädäntöä kehitetään jatkuvasti työllisyyttä vahvistavaan suuntaan. Lähtökohtana pitää olla yritysten sekä koko kansantalouden kasvun vauhdittaminen ja työttömyyden nujertaminen.

– Työlainsäädäntö on pohjimmiltaan markkinoiden toiminnan sääntelyä, jolla vaikutetaan työn kysyntään ja tarjontaan ja ylipäätään markkinoiden dynamiikkaan, Makkula sanoo.

– Yksittäisten ja sinänsä tärkeiden säännösmuutosten lisäksi on kehitettävä koko työmarkkinajärjestelmää niin, että työehdoista voidaan jatkossa selvästi enemmän sopia työpaikoilla. Hallitusohjelman paikallista sopimista koskevat kirjaukset antavat kehitystyölle hyvät lähtökohdat ja paikalliseen sopimiseen onkin palattava pikaisesti.

Lakimuutosten on tarkoitus tulla voimaan vuoden 2017 alussa.

Lisätietoja:
työmarkkinajohtaja Janne Makkula, Suomen Yrittäjät, p. 040 581 2472, janne.makkula@yrittajat.fi