29.7.2016 klo 10:14

Yritysverotus tukemaan investointeja

Suomen Yrittäjät kannustaa hallitusta tekemään päätöksen investointeihin kannustavasta veromuutoksesta.

Yritysverotusta on uskallettava uudistaa rohkeasti, sillä näin luodaan investoinneille luottamuksellinen ja dynaaminen ympäristö.

”Verotus ei tällä hetkellä palvele riittävästi yritysten kasvua. Hallituksen tulee tehdä yrittäminen ja investoiminen kannattavammaksi. Päätös yritysverotuksen lykkäämisestä voitonjakohetkeen tai investointeihin kannustavasta varauksesta edistäisi investointeja ja työllisyyttä. Se on hyvä tehdä syksyllä, jos hallitus aikoo saavuttaa työllisyystavoitteensa”, johtaja Anna Lundén Suomen Yrittäjistä sanoo.

Helsingin Sanomat uutisoi tänään (29.7.) Taloustutkimuksen ja Teknologiateollisuuden selvityksestä, jossa oli tutkittu eri veromallien vaikutuksia valtiontalouteen, investointeihin ja työllisyyteen. Tutkimuksessa oli haastateltu 331 Teknologiateollisuuden jäsenyritystä.

Suomen Yrittäjät teki yhteistyössä Teknologiateollisuuden kanssa hallituskauden alkaessa aloitteen yhteisöveron maksun lykkäämisestä voitonjakohetkeen tai Viron tyyppisen yritysveromallin käyttöönotosta Suomeen.

Suomen talouden ja verotulojen kasvun edellytyksenä on yksityisten investointien kasvu. Yritysten investoinnit ovat romahtaneet vuoden 2008 jälkeen 10 miljardilla eurolla ja työpaikat 100 000:lla. Hallitus on luvannut selvittää, olisiko investointeihin kannustavasta varauksesta tai Viron yritysveromallista apua. Suomen Yrittäjien mielestä yritysten verotusta tulee myöhentää, kun varoja tarvitaan investointien rahoittamiseen.

Yritysverotusta ei ole harmonisoitu EU:ssa, vaan se on kansallisen päätäntävallan piirissä. Virossa yritysvero on 20 %. Vero on maksettava vasta, kun voitto jaetaan. Myös Ruotsissa verotusta voidaan lykätä joustavasti joustavalla varauksella. VATT ja Etla selvittävät parhaillaan hallituksen pyynnöstä yritysverotuksen merkitystä investointeihin ja tuottavuuteen. Suomen Yrittäjien mielestä veromallit on tutkittava riittävän yrityslähtöisesti. Veromallia tulisi soveltaa myös kasvua hakeviin henkilöyrityksiin.

Verotuksen myöhentäminen ei vähennä verokertymää pysyvästi, sillä kyse on tulon jaksotuksesta. Investointien odotettu kasvu kerryttää myös työhön ja kulutukseen liittyviä verotuloja. Verotuksen myöhentäminen tukisi merkittävästi elintärkeitä kasvuyrityksiä.

”Veropäätösten lisäksi tarvitaan muutakin. Pitää uskaltaa edistää työpaikkasopimista sekä kannustaa pk-yritysten työllistämistä helpottamalla henkilöperusteisia irtisanomisia sekä poistamalla laista esimerkiksi sunnuntaityön tuplakorvaus ja siirtämällä se sovittavaksi työpaikoille”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen Suomen Yrittäjistä sanoo.

Lisätiedot: Anna Lundén, 0505443928

Mikael Pentikäinen, 0405041944