2.8.2016 klo 09:00

Mika Kuismanen Suomen Yrittäjien pääekonomistiksi

Suomen Yrittäjien pääekonomistiksi on nimitetty finanssineuvos, tohtori Mika Kuismanen, 49. Kuismanen aloittaa Suomen Yrittäjissä talouspolitiikka, verotus ja tutkimus –toiminnon vetäjänä syyskuun alussa. Hän on tällä hetkellä valtiovarainministeriön suhdanneyksikön päällikkö.

”Olen erittäin iloinen, että Kuismanen tuo vahvan talouspoliittisen osaamisensa ja näkemyksensä Suomen Yrittäjien käyttöön. Kuismanen on maan johtavia ekonomisteja, hallitsee talouspolitiikan ja pystyy arvioimaan politiikkatoimien vaikutuksia. Hän vahvistaa merkittävästi yrittäjäliikkeen edunvalvontaa ja osaamista”, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

”Yrittäjäliike haluaa uudistaa rohkeasti taloutta, jotta Suomesta tulisi yrittäjyyden ihanneyhteiskunta. Se vaatii paljon talouspoliittista näkemystä ja kykyä esittää punnittuja ratkaisuja”, hän perustelee.

Kuismanen kokee, että SY:n tavoitteet ja linjaukset sopivat hyvin hänen talouspoliittiseen ajatteluunsa.

”Suomen talouden ongelmat ovat moninaiset, mutta tärkeintä on saada reaalitalouteen muutos. Suomen Yrittäjien linja kilpailun lisäämiseksi tuote- ja työmarkkinoilla on välttämätöntä Suomen kaltaisessa pienessä avoimessa taloudessa”, Kuismanen sanoo.

”Toimintaympäristö yrittäjyydelle on Suomessa kansainvälisesti vertailtuna kohtuullisen hyvä, mutta parannettavaa riittää esimerkiksi verotuksessa ja työmarkkinoilla. Haluan omalta osaltani olla yrittäjien kanssa rakentamassa tehokasta ja menestyvää Suomea”, hän toteaa.

”Koen, että koulutustaustani ja monipuolisen työkokemukseni johdosta tuon Suomen Yrittäjiin sellaista osaamista joka edesauttaa yrittäjille tärkeiden tavoitteiden saavuttamisessa”, hän lisää.

Kuismanen on työskennellyt valtiovarainministeriön lisäksi Euroopan keskuspankissa, Suomen Pankissa ja Valtion taloudellisessa tutkimuskeskuksessa. Hänellä on ollut myös lukuisia kansainvälisiä tehtäviä, mm. OECD:ssä ja Euroopan komissiossa. Hän väitteli tohtoriksi 2002 University College Londonissa tuloverotuksen vaikutuksesta työn tarjontaan.

Lisätietoja: Mikael Pentikäinen, puh. 0405041944

Mika Kuismanen, puh. 0503560705