4.8.2016 klo 10:00

Suomen Yrittäjät tuo yrittäjyyden osaksi opettajien lukuvuoden alkua

Suomen Yrittäjien saaman miljoonalahjoituksen turvin yrittäjyyttä tuodaan tutummaksi lukuvuoden alun opettajien henkilöstöpäivissä eri puolilla Suomea.

Suomen Yrittäjät on elo-syyskuun aikana Osaavia opettajia – yrittäviä nuoria -hankkeen puitteissa mukana oppilaitosten henkilöstöpäivissä, joissa kuullaan pääosin eri alojen yrittäjiä ja heidän innostavia esimerkkejään. Tarkoitus on lisätä opettajille nuorten parissa tehtävään kasvatustyöhön positiivisia asenteita yrittäjyyttä ja erilaisia tulevaisuuden työn tekemisen malleja kohtaan.

Suomalainen nuoriso haluaa nyt yrittää enemmän kuin koskaan, sillä kansainvälisen yrittäjyystutkimus GEM:n mukaan 20 prosenttia 18–24-vuotiaista haluaa yrittäjiksi.

– Nuorten asenteet yrittäjyyteen ovat hyvin myönteisiä ja koulutuksella on suuri merkitys yrittämisen kynnyksen mataloittamisessa. On tärkeää, että kaikilla kouluasteilla lisätään yrittäjyysopetusta. Opettajien rooli yrittäjyysopetuksen organisoimisessa ja onnistumisessa on keskeinen, toteaa johtaja Veli-Matti Lamppu Suomen Yrittäjistä.

– Yrittäjäjärjestö haluaa vahvistaa nuorten yrittäjyysymmärrystä sekä kannustaa oppilaitoksia ja yrityksiä vuoropuheluun, joka toivottavasti tukee paitsi yrittäjyyttä myös nuorten työllistymistä, hän jatkaa.

Tilaisuuksissa halutaan tuoda esiin myös yritysten merkitystä alueiden elinvoimaisuuden moottoreina. Alkusyksyn aikana tavoitetaan yli 2000 opettajaa.

– Syksyn tilaisuuksien jälkeen opettajille on tarjolla syventävää koulutusta yrittäjyydestä, liiketoimintaosaamisesta ja yrittäjyyttä tukevasta pedagogiikasta, kertoo projektipäällikkö Päivi Ojala.

Koulutukset suunnitellaan yhdessä oppilaitosten ja korkeakoulujen kanssa ja sidotaan osaksi käynnissä olevaa yrittäjyyden kehittämistä.

Yhtenä koulutusosiona opettajille tarjotaan kokemuksellinen ja tehokas tapa tutustua yrittäjyyteen – Päivä yrittäjän kanssa. Päivä tarjoaa ideoita ja verkostoja työelämäyhteistyön laajentamiseen sekä yrittäjyyttä edistävän koulutuksen kehittämiseen. Yhteistyö voi jatkua luontevasti esimerkiksi erilaisten opiskelijaprojektien tai muun yhteistyön puitteissa.

Suomi tarvitsee yrittäjiä ja opiskelijat tietoa yrittäjyydestä

Tähän mennessä Suomen Yrittäjien järjestämät Osaavia opettajia – yrittäviä nuoria -koulutukset ovat tavoittaneet jo 1800 opettajaa, opettajan kouluttajaa ja opettajaksi opiskelevaa eri puolilla Suomea.

Koulutukset toteutetaan lääkintöneuvos Sakari Alhopuron tekemän miljoonan euron lahjoituksen avulla. Alhopuro teki lahjoituksen, koska hän koki, että Suomi tarvitsee nyt kipeästi uusia yrityksiä ja työpaikkoja.

– Tulevaisuutemme kannalta on tärkeää, että nuorilla on valmiudet ja halu ryhtyä yrittäjäksi. Kouluopetus on niiden luomisessa avainasemassa, Alhopuro perusteli lahjoitusta.

Valtakunnallinen hanke kestää kolme vuotta. Koko hankkeen aikana koulutukset tulevat tavoittamaan yli 7000 lukioiden, ammatillisten oppilaitosten, ammattikorkeakoulujen ja yliopistojen opettajaa ja opettajaksi opiskelevaa sekä opettajien kouluttajaa eri puolilla Suomea.

Lisätietoja:
projektipäällikkö Päivi Ojala, Suomen Yrittäjät, p. 040 582 2368, paivi.ojala@yrittajat.fi