11.8.2016 klo 18:04

Suomen Yrittäjät VM:n budjettiesityksestä: Hyviä veromuutoksia – lisää työllisyystoimia tehtävä

Valtiovarainministeriön talousarvioesityksessä vuodelle 2017 on hyviä ehdotuksia verotuksen kehittämiseksi. Suomen Yrittäjät kiittelee yrittäjävähennystä, maksuperusteista arvonlisäverotusta sekä kotitalousvähennykseen ajateltua laajennusta. Työttömyyden nujertamiseksi tarvitaan kuitenkin lisää merkittäviä toimia, yrittäjäjärjestö edellyttää.

Yrittäjäjärjestö on ajanut pitkään muun muassa yrittäjävähennystä ja maksuperusteista arvonlisäverotusta.

– Nämä ovat tärkeitä muutoksia pienille yrityksille, erityisesti yksinyrittäjille. Ne on tärkeää viedä määrätietoisesti läpi, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kiittelee.

Kun arvonlisäveron voi maksaa vasta sitten, kun on saanut rahat kassaan, pienyritysten kassavalmius helpottuu. Yrittäjävähennys puolestaan lisää eri yritysmuotojen tasavertaisuutta ja auttaa erityisesti yksinyrittäjiä.

– Kotimarkkinoiden kannalta kilpailukykysopimukseen liittyvät veronalennukset ovat paikallaan, vaikka itse sopimus ei käännä Suomen taloutta, Pentikäinen toteaa.

Suomen Yrittäjät yhtyy valtiovarainministeriön tilanneanalyysiin työllisyyskehityksestä. Työllisyys ei ole paranemassa hallituksen tavoitteiden mukaisesti.

– Tarvitsemme ehdottomasti lisää toimia työttömyyden nujertamiseksi, jotta suomalainen hyvinvointimalli voidaan pelastaa. Emme voi ottaa vuosikausia miljarditolkulla lisää velkaa ja elää lastemme kustannuksella, Pentikäinen sanoo.

– Suomalaisia täytyy saada töihin, jotta julkinen talous saadaan tasapainoon. Se edellyttää rohkeita työmarkkinauudistuksia.

Pentikäinen muistuttaa, että moni työllisyyttä parantava asia ei maksa valtiolle vaan säästää valtion rahaa.

– Työttömyys on suuri inhimillinen tragedia ja kansantaloudellista tuhlausta, kun lähes puoli miljoonaa suomalaista on työelämän ulkopuolella, Pentikäinen toteaa.

– Hallitus ei voi antautua työmarkkinajärjestöille työttömyystalkoissa. Hallitus on luvannut Suomen kansalle tarttua asiaan vahvemmin.

Suomen Yrittäjät on esittänyt työllisyyttä vahvistavina toimina muun muassa paikallisen sopimisen laajamittaista lisäämistä sekä työsopimus- ja työaikalain uudistamista. Suomen Yrittäjien mielestä pienten yritysten työllistämistä voidaan lisätä helpottamalla henkilöperusteista irtisanomista. Myös sunnuntain tuplakorvauksen poistamisella olisi suuri työllisyysvaikutus. Lisäksi investointi- ja toimintavarauksella voitaisiin vauhdittaa kasvua.

– Keinoja on olemassa. Ne pitää laittaa toimeksi. Hallitus ei voi jäädä kilpailukykysopimuksen vangiksi, Pentikäinen sanoo.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen, Suomen Yrittäjät, p. 040 504 1944, mikael.pentikainen@yrittajat.fi