1.9.2016 klo 11:45

Yrittäjän päivänä 5.9. juhlitaan 20-vuotiasta Suomen Yrittäjiä

Maanantaina 5.9. juhlitaan yrittäjän päivää eri puolilla Suomea. Yrittäjän päivän pääjuhla Helsingissä on samalla Suomen Yrittäjien 20-vuotisjuhla. Juhlapuheen pitää tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Yrittäjän päivää on juhlittu syyskuun viidentenä päivänä vuodesta 1997 alkaen. Päivä valittiin kalenterista sillä perusteella, että tuona päivänä vuonna 1995 allekirjoitettiin Suomen Yrittäjien perustamisasiakirja Finlandia-talolla Helsingissä. Aiemmin kahdessa eri järjestössä vaikuttaneet yrittäjät päättivät siis keskittää voimansa yhteen järjestöön.
Suomen Yrittäjien toiminta alkoi kuitenkin vuoden 1996 puolella, joten tänä vuonna yrittäjän päivänä juhlitaan Suomen Yrittäjien 20-vuotista työtä yrittäjien ja yrittäjyyden puolesta.

Juhlassa esillä yrittäjyyden koko kirjo

Yrittäjän päivän pääjuhlaa vietetään järjestön perustamispaikalla Finlandia-talolla. Juhlapuheen pitää tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Presidentin lisäksi juhlassa nähdään nyky-yrittäjyyden kirjo: järvenpääläinen yksinyrittäjä Sanna Riikonen ja jyväskyläläinen startup-yrittäjä Lennu Keinänen haastavat Suomen Yrittäjien puheenjohtajan Jyrki Mäkysen, Vuoden nuori yrittäjä -palkinnon voittanut helsinkiläinen Ida Hakola kajaanilaisen järjestökonkarin Timo Leppäsen, maahanmuuttajayrittäjä Ali Giray Joensuusta Suomen Yrittäjien toimitusjohtajan Mikael Pentikäisen ja Suomen Yrittäjien edellinen toimitusjohtaja Jussi Järventaus elinkeinoministeri Olli Rehnin. Lavalla nähdään myös pirteät Pikkuyrittäjät.

Juhlaa voi seurata Suomen Yrittäjien Facebook-sivulta livelähetyksenä.

Yrittäjiä juhlitaan eri puolilla Suomea

Yrittäjän päivän juhlista vastaa Yrittäjän päivä -säätiö. Yrittäjän päivä on almanakkaan merkitty merkkipäivä, ja silloin on myös lupa liputtaa.
Pääjuhlan lisäksi yrittäjän päivää juhlitaan eri puolilla Suomea Suomen Yrittäjien aluejärjestöjen ja paikallisyhdistysten sekä Yrittäjän päivän säätiön eri tahojen järjestämissä tilaisuuksissa. Niitä voi tarkastella Yrittäjän päivä -säätiön sivuilta.

Yrittäjäliikkeen historiateos julki – työ alkoi jo 1800-luvulla

Yrittäjän päivänä Helsingissä julkistetaan myös Suomen Yrittäjien historiikki Työn tekijät – Suomen Yrittäjät ja sen edeltäjät 1898–2016. Teoksen on kirjoittanut filosofian tohtori, toimittaja, tietokirjailija Timo Mikkilä.

Lisätietoja:
yhteyspäällikkö Kari Hiltunen, Suomen Yrittäjät, p. 0500 604 090, kari.hiltunen@yrittajat.fi
viestintäpäällikkö Eeva Ketvel, Suomen Yrittäjät, p. 050 320 4849, eeva.ketvel@yrittajat.fi