5.9.2016 klo 11:02

Suomen Yrittäjät 20 vuotta: Ensimmäinen tutkimus suomalaisen yrittäjäliikkeen historiasta julki

Työn tekijät – Suomen Yrittäjät ja sen edeltäjät 1898 – 2016 kuvaa ensimmäistä kertaa koko suomalaisen yrittäjäliikkeen vaiheita ja edunvalvontaa 1800-luvulta asti. Yrittäjäjärjestö on noussut merkittäväksi yhteiskunnalliseksi vaikuttajaksi.

Tänä vuonna juhlitaan Suomen Yrittäjien 20-vuotista toimintaa. Järjestö vaikuttaa pienten ja keskisuurten yritysten puolesta Suomessa. Yrittäjäliikkeen historia on kuitenkin paljon pidempi: Suomen Yrittäjien edeltäjistä Pienteollisuuden keskusliiton historia ulottuu 1800-luvulle ja Suomen Yrittäjäin Keskusliitonkin historia 1930-luvulle.

Tänään, yrittäjän päivänä, julkistettiin yrittäjäliikkeen historian kertova teos Työn tekijät – Suomen Yrittäjät ja sen edeltäjät 1898 – 2016. Teoksen on kirjoittanut filosofian tohtori, tietokirjailija Timo Mikkilä. Mikkilä summaa, että Suomen Yrittäjät on noussut kahdessa vuosikymmenessä merkittäväksi yhteiskunnalliseksi vaikuttajaksi.

Toivotaan lisää tutkimusta

– Yrittäjäliikkeestä ei ole aikaisemmin tehty ainuttakaan tieteellistä tutkimusta, Mikkilä ihmettelee.

Mikkilän mukaan yllätys on myös se, että taloushistoria on vaiennut pienyrityksiä edustavasta yrittäjäliikkeestä.

– Tämä kertoo myös siitä, että pienyritysten merkitystä työllistäjinä ja talouden vetureina on vähätelty. Näin siitä huolimatta, että valtiovalta on 1950-luvulta lähtien huutanut juuri pienyrityksiä apuun taloudellisesti vaikeina aikoina, hän sanoo.

– Taloushistorioista saa sen käsityksen, että Suomessa olisi ollut vain suurteollisuutta.
Uskon, että historiikki auttaa edes vähän hahmottamaan kuvaa lähes 120-vuotiaan yrittäjäliikkeen kehitystiestä.

Mikkilä toivoo, että Suomen yliopistojen historian, taloushistorian ja poliittisen historian laitokset tämän teoksen innoittamina löytäisivät opiskelijoiden tulevien opinnäytteiden ja muiden teosten aiheiksi teemoja myös suomalaisen yrittäjäliikkeen vaiheista.

– Jos näin käy, tämä teos on täyttänyt tehtävänsä.

Lisätietoja:
filosofian tohtori, tietokirjailija Timo Mikkilä, p. 050 5911 384

Historiikki Työn tekijät on saatavissa Yrittäjien verkkokaupasta.

» Tutustu kirjaan