29.9.2016 klo 09:02

Suomen Yrittäjiltä oma työllisyysohjelma

Suomen Yrittäjät esittää oman listansa uudistuksista, jotka auttaisivat luomaan merkittävästi lisää työtä Suomeen.

Työllisyyspakettia valmistelevan kolmikantaisen työryhmän pitäisi huomenna perjantaina luovuttaa esityksensä siitä, miten luodaan 10 000 uutta työpaikkaa. Uudet työpaikat ovat Suomessa jo pitkään syntyneet pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Niitä edustavaa Suomen Yrittäjiä ei kuitenkaan kutsuttu työryhmään.

– Tässä on logiikkavirhe: Tahon, joka edustaa työpaikkojen luojia, pitäisi ehdottomasti olla mukana valmistelussa, Suomen Yrittäjien puheenjohtaja, yrittäjä Jyrki Mäkynen huomauttaa.

Suomen Yrittäjät julkisti torstaina oman työllisyysohjelmansa, joka loisi järjestön mukaan kymmeniä tuhansia uusia työpaikkoja. Yrittäjäjärjestö esittää työpaikoille sopimisen vapautta, työllistämisen riskien alentamista, työlainsäädännön ottamista normienpurkamisen painopisteeksi, kannustinloukkojen purkamista, työttömyysturvajärjestelmän kehittämistä, oppisopimusmallia nuorille, kotoutussopimusta maahanmuuttajille, koulutussopimuksen aikaistamista sekä investointien vauhdittamista investointi- ja toimintavarauksella.

– Nämä lääkkeet parantaisivat olennaisesti Suomen työllisyyskehitystä, jopa moninkertaisesti työryhmän tavoitteeseen nähden Mäkynen sanoo.

Hallituksen otettava vastuu uudistuksista

Suomen Yrittäjien mukaan työryhmälle asetetussa tavoitteessa on mittaluokkavirhe: Suomeen pitää luoda vähintään 100 000 uutta työpaikkaa, ei 10 000. Laaja työttömyys on yli 450 000 henkeä. Se maksaa yhteiskunnalle vuodessa 7,6 miljardia euroa.

– Jättityöttömyys on yhteiskuntamme suurin ongelma – inhimillinen tragedia työttömälle ja hänen läheisilleen ja valtavaa osaamisen tuhlausta. Meillä ei ole varaa tähän, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Pentikäisen mukaan hallitus ei voi kiertää vastuutaan työttömyyden nujertamisessa ja Suomen työmarkkinoiden rakennevikojen korjaamisessa. Kyse on tahdosta ja uskalluksesta.

– Suomalaisten yritysten on erittäin vaikea menestyä maailmalla, kun meillä on maailman jäykin palkanmuodostus, keskitetyin työmarkkinajärjestelmä sekä ainutlaatuisen yleissitovuuden vuoksi olematon kilpailu työmarkkinoilla, Pentikäinen sanoo.

– On vastuutonta olla käyttämättä niitä keinoja, joita työttömyyden taittamiseen on tarjolla ja jotka ovat toimineet hyvin muissa maissa.

Työllisyys normienpurun pääteemaksi

Suomen Yrittäjät pitää hallituksen linjauksia sääntelyn järkeistämiseksi oikeansuuntaisina: Liikennekaari, hankintalakiuudistus, kauppojen aukioloaikojen vapauttaminen sekä lainsäädännön arviointineuvoston perustaminen ovat askeleita kohti toimivampaa sääntelyä.

Kunnianhimoa pitää kuitenkin lisätä. Suomen Yrittäjät julkisti tänään myös esityksensä sääntelyn järkeistämiseksi.

– Isoimmat muutokset pitää kohdistaa sinne, missä taakka on raskain: Koko työlainsäädäntö pitää käydä läpi erityisesti pienten työnantajayrittäjien ja työllisyyden näkökulmasta, Pentikäinen vaatii.

Lisätietoja:
Suomen Yrittäjien työllisyysohjelma Työtä Suomeen – muutoksia rakenteisiin

Suomen Yrittäjien esityksiä sääntelyn järkeistämiseksi

puheenjohtaja Jyrki Mäkynen, Suomen Yrittäjät, p. 0400 364 791, jyrki.makynen@yrittajat.fi
toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen, Suomen Yrittäjät, p. 040 504 1944, mikael.pentikainen@yrittajat.fi