13.12.2016 klo 11:57

Suomalaiset kuluttajat kannattelevat Suomen taloutta – hallituksen pitää tehdä enemmän

Suomen Yrittäjien työvaliokunta on huolissaan julkisen talouden tilasta. Yrittäjien mukaan lisäsäästöjä tarvitaan, koska talous- ja työllisyystilanne ei parane riittävästi lähivuosina. Yrittäjät vaativat hallitusta päättämään jo puoliväliriihessä noin kahden miljardin lisäsäästöistä velkaantumiskehityksen kääntämiseksi.

Taloudessa on merkkejä paremmasta, mutta kansantalouden selvästä ja kestävästä käänteestä ei vielä ole selkeää näyttöä. Julkisyhteisöjen velkaantuminen jatkuu vielä ainakin tämän vuosikymmenen. Talouskehityksessä tapahtunut hienoinen käänne parempaan nojaa lähinnä kotimaiseen kysyntään.

– Esimerkiksi viennin nettokontribuutio on edelleen keskimäärin negatiivinen. Emme saa tuudittautua siihen, että käynnistynyt vaimea talouskasvu korjaa julkisen talouden tilanteen, Suomen Yrittäjien pääekonomisti Mika Kuismanen toteaa.

– Tällä hetkellä kiitos kuuluu nimenomaan suomalaisille kuluttajille ja yrityksille. He pitävät Suomen taloutta tällä hetkellä pystyssä eli kasvattavat kotimaista kysyntää, hän sanoo.

Talouden sopeuttamista on jatkettava

Suomen Yrittäjien työvaliokunnan mukaan julkisen talouden tilanteen pikainen korjaaminen on edellytys kestävällä talouskasvulle.

– Suomalainen hyvinvointimalli ei kestä nykyisessä muodossaan näin alhaista työllisyysastetta.
Hallituksen asettama 72 prosentin työllisyysastetavoite on liian matala: taloutemme on kestävällä pohjalla 75–77 prosentin työllisyysasteella, Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Jyrki Mäkynen totesi työvaliokunnan kokouksessa.

Suomen Yrittäjien mukaan julkisen talouden sopeuttamista on jatkettava.

– Julkinen talous kohtaa seuraavalla vuosikymmenellä kasvavat menopaineet väestön ikääntymisestä johtuen. Ennustetun kaltainen talouskasvu ei riitä menojen kattamiseksi, pääekonomisti Kuismanen toteaa.

– Oikein kohdennetulla menosopeuttamisella tehdään tilaa yrittäjyydelle. Avoimen sektorin menestyminen on välttämätön ehto talouskasvulle ja sitä kautta julkiselle taloudelle. Hallituksen tulee rohkeasti uudistaa työmarkkinoiden rakennetta niin, että sekä työn kysyntä että työn tarjonta lisääntyvät. Tämä tehdään kannustavalla verotuksella ja työlainsäädännön uudistamisella, Kuismanen sanoo.

Lisätietoja:
puheenjohtaja Jyrki Mäkynen, Suomen Yrittäjät, p. 0400 364 791, jyrki.makynen@yrittajat.fi
pääekonomisti Mika Kuismanen, Suomen Yrittäjät, p. 0503560705, mika.kuismanen@yrittajat.fi