19.12.2016 klo 14:43

Ammatillisessa koulutuksessa historiallinen uudistus – Suomen Yrittäjät huolissaan koulutusmarkkinoiden toimivuudesta

Suomen Yrittäjät pitää hallituksen esitystä ammatillisen koulutuksen uudistamiseksi kokonaisuudessaan hyvänä. Suurin kysymysmerkki liittyy koulutuksen alihankintaan.

Ammatilliseen koulutukseen tehdään suurinta uudistusta vuosikymmeniin. Uudistus koskee koko ammatillisen koulutuksen kokonaisuutta. Lausuntokierros hallituksen esityksestä uudeksi lainsäädännöksi päättyy tänään. Suomen Yrittäjät pitää hallituksen esitystä kokonaisuudessaan hyvänä.

– Ammatillista koulutusta on pakko uudistaa, koska osaamistarpeet ovat yhä yksilöllisempiä ja yrityskohtaisempia. Määrämuotoisten tutkintojen sijaan osaaminen kootaan tutkinnon osista, joissa voi yhdistää esimerkiksi teknologia- ja palveluosaamista, johtaja Veli-Matti Lamppu Suomen Yrittäjistä sanoo.

Koulutuksen alihankinnan oltava mahdollista

Epäselvää uudistuksessa on se, miten pienten, usein yksityisten koulutuksenjärjestäjien lupakäytäntö järjestetään.

– On tärkeää, että kaikkialla Suomessa on tarjolla myös pienten alojen koulutusta, Lamppu sanoo.

Suomen Yrittäjien mukaan koulutuksen alihankinta tulee mahdollistaa siten, että koulutuksenjärjestäjä voi ostaa asiantuntijaorganisaatiolta sellaista koulutusta, jota se ei itse pysty toteuttamaan tai jossa alihankintaorganisaatio osaa asian selkeästi paremmin.

Lamppu ihmettelee hallituksen esityksessä olevaa linjausta siitä, että tutkintoja ja koulutusta ei saa toteuttaa liiketaloudellisin perustein – ei edes silloin, kun tutkinnon maksajana olisi yritys ilman valtion tukea.

– Olemmeko siis sulkemassa entisestään koulutusta aikana, jolloin yhteiskunnan koulutusresursseja joudutaan leikkaamaan voimakkaasti?

Lampun mukaan opetusministeriön tulisi laatia strategia reformin tueksi. Siinä tulisi esimerkiksi määritellä työssä oleville ja yrittäjille suunnattavan koulutuksen määrälliset tavoitteet.

Uusi lainsäädäntö tulee voimaan vuoden 2018 alussa. Uuteen tutkintorakenteeseen siirrytään vuoteen 2019 mennessä.

Lisätietoja:

Suomen Yrittäjien lausunto.

johtaja Veli-Matti Lamppu, Suomen Yrittäjät, p. 050 344 2554, veli-matti.lamppu@yrittajat.fi