28.3.2017 klo 10:40

Valinnanvapaus onnistuu, kun valitaan yksinkertainen malli

Hallituksen valinnanvapauslakiluonnoksen lausuntoaika päättyy tänään. Suomen Yrittäjien mielestä lakiluonnos on kelvollinen pohja, mutta vaatii merkittäviä muutoksia.

– Hallitus yrittää rakentaa liian monimutkaista palapeliä. Sote-uudistuksen keskeiset tavoitteet ovat palvelujen yhdenvertaisen saatavuuden parantaminen ja kustannustehokkuus. Ne on mahdollista saavuttaa hallituksen kaavailemaa paljon yksinkertaisemmalla valinnanvapausmallilla, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen toteaa.

Suomen Yrittäjät esittää, että sote-keskusten vastuulle annetaan vain käytetyimmät peruspalvelut. Näitä ovat yleislääkärin palvelut ja niihin liittyvät terveyden- ja sairaanhoitajan palvelut sekä sosiaalipalveluiden alustava tarvekartoitus ja ohjaus.

– Valtaosa suomalaisista käyttää vain näitä palveluja muutaman kerran vuodessa. Tällaisia sote-keskuksia syntyisi myös pienemmille paikkakunnille ja niitä voisivat perustaa niin maakunta kuin sote-alan yrittäjät ja -järjestötkin. Näin palvelujen saatavuus paranee, pienille toimijoille jää mahdollisuuksia, mikä turvaa vaihtoehtoja läpi maan, ja ihmiset pääsevät nopeammin hoitoon.

Integraatiohuuma uhkaa pk-yrityksiä

Hallituksen esittämän monimutkaisen ja isoja toimijoita vaativan mallin taustalla lienee tavoite varmistaa sote-palvelujen integraatio.

– On totta, että paljon sote-palvelujen tarvitsevien näkökulmasta on äärimmäisen tärkeää, että heidän palvelunsa muodostavat sujuvan kokonaisuuden. Tätä ei kuitenkaan takaa iso organisaatio, vaan asiakkaalle moniammatillisessa tiimissä laadittu asiakassuunnitelma, sanoo Pentikäinen.

Hallituksen esityksessäkin mukana oleva henkilökohtainen budjetti puolestaan avaa sote-palvelujen kanta-asiakkaille tien käyttää itsemääräämisoikeuttaan ja hankkia palveluja valitsemiltaan toimijoilta, myös järjestöiltä ja yrittäjiltä.

Suomen Yrittäjien valinnanvapausmallin on yksinkertainen:

1. sote-keskuksen vastuulle käytetyimmät sote-palvelut
  2. asiakassetelillä valinnanvapaus, avointa vertailua ja tervettä kilpailua muihin palveluihin
  3. kaikille laajaa ja pitkäaikaista hoivaa tarvitseville oikeus henkilökohtaiseen budjettiin

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen, Suomen Yrittäjät, puh. 040 504 1944
elinkeinoasioiden päällikkö Susanna Kallama, Suomen Yrittäjät, puh. 040 587 2445