12.9.2017 klo 23:29

Yrittäjät Kuntamarkkinoilla: Palvelusetelit kannattaa ottaa pian laajasti käyttöön

Palvelusetelit kannattaa ottaa käyttöön nopeasti ja laajasti, jotta säästöt ja asiakkaan valinnanvapaus saadaan heti liikkeelle ja varmistetaan lähipalvelut. Näin linjasivat Suomen Yrittäjät ja sote- ja liikunta-alan toimialajärjestöt Kuntamarkkinoilla.

Kuntaliiton tekemän selvityksen mukaan vain noin 120 kuntaa Suomen yli 300 kunnasta käyttää palveluseteleitä.

– Palvelusetelien käytön euromääräinen summa kasvaa, mikä kertoo siitä, että käyttäjät ovat tyytyväisiä, elinkeinoasioiden päällikkö Susanna Kallama Suomen Yrittäjistä sanoo.

Lääkäripalveluyritykset LPY ry:n toimitusjohtaja Ismo Partanen kannustaa kuntia ja kuntayhtymiä selvittämään vuoden 2018 budjettivalmistelun yhteydessä, miten ja missä kaikissa sote-palveluissa niiden kannattaa hyödyntää palvelusetelijärjestelmiä.

– Ei kannata jäädä odottamaan suurta sote-uudistusta vaan ottaa palvelusetelijärjestelmiä laajasti käyttöön heti. Kunnat voisivat hyvin moninkertaistaa palvelusetelien hyödyntämisen jo ennen sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistuksen voimaantuloa.

– Nyt palveluseteliä käytetään eniten päivähoitoon, palveluasumiseen ja kotihoitoon. Mutta se soveltuisi moneen muuhunkin palveluun, Kallama sanoo.

Näkemisen ja silmäterveyden yritysten järjestö NÄE ry ehdottaa, että palveluseteli kannattaisi ottaa heti käyttöön esimerkiksi kaihileikkauksissa, diabeetikkojen silmäpohjakuvauksissa kunnissa sekä silmänpainetaudin ja silmänpohjien ikärappeuman seurannoissa sairaanhoitopiireissä.

– Sote-uudistuksessa nimenomaan palvelusetelillä ratkaistaan ongelmat resurssien ja hoidon saamisessa oikeille ihmisille. Siis ei silmäterveyspalveluja sote-keskuksiin, vaan silmäongelmat kannattaa hoitaa setelillä optikkoliikkeissä ja silmäklinikoilla, NÄE ry:n toimitusjohtaja Panu Tast sanoo.

Valtaosa tuki- ja liikuntaelinvaivoista johtuu arjen tottumuksiin liittyvistä ylikuormituksista, joiden arviointi on fysioterapeuttien ammattiosaamista.

– Sen sijaan, että potilas jätetään odottamaan aikaa lääkärille, hänet kannattaisi ohjata palvelusetelillä hyvän hoitotuloksen saamiseksi fysioterapeutille. Fysioterapeuttikäynnin jälkeen potilaat tarvitsevat harvoin sairauslomaa, lääkäriaikaa tai edes uutta käyntiä fysioterapeuteille. Tarvittaessa fysioterapeutti ohjaa potilaan lääkärin vastaanotolle, Suomen Fysioterapia- ja kuntoutusyritykset FYSI ry toiminnanjohtaja Leila Salonen sanoo.

Suomen kunto- ja terveysliikuntakeskusten yhdistys SKY ry:n toiminnanjohtaja Riitta Hämäläinen-Bister huomauttaa, että palveluseteliä kannattaa käyttää myös liikunnassa.

– Liikunnan terveysvaikutukset ovat tutkittuja ja liikkuminen on tärkeää myös hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä. Sehän säilyy kuntien tehtävänä myös sote-uudistuksen jälkeen, hän muistuttaa.

Kuntamarkkinoilla tietoiskuja palvelusetelistä ja hankinnoista

Kuntamarkkinat järjestetään Kuntatalolla Helsingissä 13. – 14.9. Suomen Yrittäjien, Lääkäripalveluyritykset LPY ry:n, Näkemisen ja silmäterveyden toimiala Näe ry:n, Suomen Fysioterapia- ja kuntoutusyritykset FYSI ry:n sekä Suomen Kunto- ja terveysliikuntakeskusten yhdistys SKY ry:n asiantuntijat ovat tavattavissa K-kerroksessa, osastolla A5.

Keskiviikkona 13.9. kello 12 ja torstaina kello 14.40 Palveluseteli-tietoiskussa aiheesta keskustelevat ja kysymyksiin vastaavat Ismo Partanen, Panu Tast, Leila Salonen ja Riitta Hämäläinen-Bister. Keskustelua juontaa Susanna Kallama.

Keskiviikkona kello 14 ja torstaina kello 12 ohjelmassa on Hanki hyvin, Yrittäjien hankintaneuvonta auttaa -tietoiskut. Niissä molemmissa on asiasta kertomassa Suomen Yrittäjien kilpailuasioiden päällikkö Satu Grekin.

Kuva: Suomen Yrittäjät

Lisätietoja:
Susanna Kallama, susanna.kallama@yrittajat.fi, 040 587 2445, Suomen Yrittäjät
Riitta Hämäläinen-Bister, riitta@sky-ry.fi, 040 515 4449, Suomen kunto- ja terveysliikuntakeskusten yhdistys SKY ry
Ismo Partanen, ismo.partanen@lpy.fi, 040 518 5799, Lääkäripalveluyritykset LPY ry
Leila Salonen, leila.salonen@fysi.fi, 040 749 8706, Suomen Fysioterapia- ja kuntoutusyritykset FYSI ry
Panu Tast, panu.tast@naery.fi, 040 542 2227, Näkemisen ja silmäterveyden toimiala, NÄE ry