9.10.2017 klo 13:37

Kotimainen sote-yrittäjyys vahvistuu

Hallituksen suunta on oikea. Se antaa hyvät lähtökohdat rakentaa sote-alan yrittäjyyttä sekä parantaa palveluiden laatua ja tehokkuutta, Suomen Yrittäjät kommentoi sote-uudistuksen valinnanvapauslinjauksia.

Valinnanvapaus tarvitsee toimiakseen koko maassa välttämättä myös yrittäjävetoisia kotimaisia pk-yrityksiä palveluiden tuottajiksi.

– Tämä on tasapainoinen ja harkittu esitys. Se on hyvä pohja mennä eteenpäin. Sote-alan pk-yrittäjyydelle ehdotus tarjoaa hyviä mahdollisuuksia, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko julkisti tänään blogissaan hallituksen peruslinjaukset sosiaali- ja terveyspalveluiden valinnanvapaudesta. Tarkemmat linjaukset on tarkoitus julkistaa torstaina eduskuntaryhmien käsittelyn jälkeen.

Henkilökohtainen budjetti ja asiakasseteli vahvistavat pienten tuottajien asemaa

Maakunnille tulee velvollisuus käyttää henkilökohtaista budjettia ja asiakasseteleitä.

– Se avaa sote-palveluiden käyttäjille mahdollisuuden hankkia palveluita valitsemiltaan toimijoilta. Tämä vahvistaa pienten kotimaisten sote-palveluiden tuottajien asemaa sekä antaa sote-alan yrittäjille uskoa, että alalla kannattaa toimia ja työllistää, elinkeinoasioiden päällikkö Susanna Kallama Suomen Yrittäjistä sanoo.

Jotta henkilökohtainen budjetti ja asiakassetelit toimivat käytännössä, palvelutuottajien hyväksymiskriteerit on pidettävä yksinkertaisina ja prosessi kevyenä.

– Näin taataan, että yrittäjävetoisia palveluita voidaan tuottaa lähipalveluina koko Suomessa, Kallama toteaa.

Lisäksi sote-keskusten palveluvalikoimasta on tulossa aiempaa suppeampi. Se mahdollistaa sote-keskusten järjestäjien määrän kasvattamisen, kun pienempiäkin toimijoita voi toimia markkinoille.

– Terve kilpailu ja aito valinnanvapaus toimialalla edellyttävät, että mukaan mahtuu muitakin kuin julkinen toimija ja suurimmat yhtiöt, ja että alalle on helppo tulla.

Sote-palveluita kehitettävä jatkuvasti

Pentikäisen mukaan on tärkeä ymmärtää, että uudistus ei tule kerralla valmiiksi vaan vaatii jatkuvaa kehittämistä.

– Uudistus on valtava. Hallitus on oikealla tiellä. Ehdotus sisältää monia merkittäviä ja yrittäjyyttä vahvistavia askelia, hän sanoo.

Sote-toimialalla on tällä hetkellä yli 14 000 yksinyrittäjää ja yli 3 000 alle 10 henkeä työllistävää yritystä. Nämä yrittäjät työllistävät yhteensä yli 20 000 työntekijää.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen, Suomen Yrittäjät, p. 040 504 1944, mikael.pentikainen@yrittajat.fi
elinkeinoasioiden päällikkö Susanna Kallama, Suomen Yrittäjät, p. 040 587 2445, susanna.kallama@yrittajat.fi