20.3.2018 klo 12:56

Ajankohtaista EU:ssa: Pakettipalvelut, digitaaliset yhteismarkkinat ja liikenteen työmarkkina-asiat

Suomen Yrittäjät vaikuttaa suomalaisyritysten puolesta vahvasti Euroopan unionissa. Tästä voit lukea Brysselin-toimiston tuoreet kuulumiset. Juuri nyt ajankohtaista ovat muun muassa pakettipalvelut, digitaaliset yhteismarkkinat ja liikenteen työmarkkina-asiat.

Pakettipalveluille läpinäkyvämmät markkinat

Euroopan parlamentti hyväksyi esityksen, joka luo toimivammat ja läpinäkyvämmät markkinat rajat ylittäville pakettipalveluille. Korkeat toimituskulut ovat yksi keskeisimmistä verkkokaupan esteistä tällä hetkellä sekä pk-yrittäjien että kuluttajien näkökulmasta. Esimerkkiksi kahden kilon paketin lähettäminen Belgiasta Italiaan maksaa 32,8 euroa, kun samaisen paketin lähettäminen Alankomaista samaan päämäärään vain 13 euroa. Paketin lähettäminen EU-maasta toiseen voi maksaa jopa viisi kertaa enemmän kuin maan sisällä. Yhdistettynä muutama viikko sitten läpi nuijitulle geoblokkaukselle eli maarajoitusten kiellolle on tämä omiaan vauhdittamaan EU:n sisäistä verkkokauppaa ja sisämarkkinoita.

Täysistuntoviikolla Strasbourgissa äänestettiin myös mm. älykkäiden liikennejärjestelmien strategiasta (C-ITS). Ajoneuvojen keräämän datan arvo nousee entisestään uusien innovaatioiden ja palveluiden syntyessä, joten dataan käsiksi pääsyn kysymys herätti ymmärrettävästi keskustelua.

Parlamentti vahvisti myös tekstin kuljettajien ammattipätevyysdiristä.

Digitaaliset yhteismarkkinat hitsaavat Eurooppaa yhteen

Maaliskuiseen täysistuntoon kokoontunut talous- ja sosiaalikomitea ETSK:n asialistalla olivat muun muassa tekijänoikeudet, EU:n arvonlisäveropaketti, pankkiunioni, Euroopan rakenneuudistustuet, työllisyyspolitiikka sekä EU:n ja Afrikan kumppanuus.

Komissaarivieraana täysistunnossa kuultiin virolaista digitaalisista yhteismarkkinoista vastaavaa varapuheenjohtaja Andrus Ansipia. EU:n digitaalisten markkinoiden kehittämiseksi on Junckerin komission kaudella annettu yhteensä 28 säädösesitystä, joiden tavoitteena on harmonisoida 28 kansallista markkinaa koskevat puitteet yhdeksi eurooppalaiseksi kokonaisuudeksi. 11 säädöksestä on jo löytynyt yhteinen kanta, kuten esimerkkeinä matkapuhelinverkkojen roaming-maksut poistaminen ja verkkokaupan maarajoitusten kieltäminen. Konkreettisia hyötyjä ja joustavuutta EU:n yrittäjille ja kansalaisille!

Liikenteen EU-työmarkkinaosapuolet puivat työvoimapulaa

Eurooppalaiset maantiekuljetusalojen työmarkkinaosapuolet, IRU ja ETF kokoontuivat EU-komission johdolla keskustelemaan tieliikenteen työ- ja sosiaalilainsäädännön erityiskysymyksistä. Asialistalla oli alaa riivaava kuljettaja- ja työvoimavaje, komission katsaus liikkuvuuspaketin osioiden käsittelyvaiheisiin ja naisten asema ja osuus liikennealoilla. Suomen kantaa keskusteluun toivat Suomen Yrittäjien ja liikennejärjestöjen toimiston väki sekä työmarkkinaosapuolet ALT ja AKT.

Sosiaalista oikeudenmukaisuutta paketoituna

Komissio otti viime viikolla askeleen kohti viime vuonna julkaisemansa sosiaalipilarin oikeuksien rantauttamista konkreettiseen EU-lainsäädäntöön. Sosiaalisen oikeudenmukaisuuden paketiksi nimetty aloitekokonaisuus sisälsi kolme elementtiä: asetusehdotuksen eurooppalaisen työvoimaviranomaisen perustamisesta, ehdotuksen suositukseksi sosiaalisen suojelun saatavuudesta kaikille työntekijöiden ja itsenäisten ammatinharjoittajien muodoille sekä tiedonannon sosiaalisten oikeuksien pilarin täytäntöönpanon seurannasta. Asiaa käsitellään tällä viikolla huippukokouksessa.