4.5.2018 klo 14:36

Ajankohtaista EU:ssa: arvonlisäverotus, talouskasvu ja budjetti

Suomen Yrittäjät vaikuttaa suomalaisyritysten puolesta vahvasti Euroopan unionissa. Tästä voit lukea Brysselin-toimiston tuoreet kuulumiset. Juuri nyt ajankohtaista ovat muun muassa arvonlisäverotus, EU:n budjetti, talouskasvu, siirtolaisuus ja Eurooppa-päivä.

EU:n talouden ennustetaan kasvavan 2,3 prosenttia tänä vuonna ja 2,0 prosenttia vuonna 2019 komission torstaina antaman arvion mukaan. EU:n talouskomissaari Pierre Moscovicin mukaan olemme nyt vakaassa tilanteessa ja valot kasvulle näyttävät vihreää.

Pk-yritysten eurooppalaisen kattojärjestön UEAPME:n verotyöryhmä kokoontui viikolla käsittelemään pk-yrityksiä koskevia veroesityksiä. Esityslistalla oli pk-yritysten arvonlisäveropakettiesitys, josta pyritään löytämään yhteistä säveltä muiden jäsenmaiden kesken esimerkiksi kansallisten verovapautusten enimmäisrajasta sekä siitä, kuinka tulisi tulkita tilapäinen verovapautuksen raja-arvon ylittyminen. Lisäksi keskusteltiin yhteisestä yhteisöveropohjasta (CCCTB) ja sen valmisteluprosessin etenemisestä. Suomen Yrittäjien veroasiantuntija Sanna Linna-Aro korosti niin työryhmässä kuin myös tapaamisessaan europarlamentaarikko Sirpa Pietikäisen kanssa, ettei pk-yritysten arvonlisäveropakettiin tulisi eksyä keinotekoisia kasvunrajoituksia, vaan tärkeää olisi taata, ettei kynnys siirtyä arvonlisäverollisen toiminnan rajan alittavasta toiminnasta verolliseen toimintaan olisi liian korkea.

Liikennesektorin vinkkelistä esitystä EU:n monivuotiseksi rahoituskehykseksi 2021–2027 voidaan pitää vähintäänkin tyydyttävänä. Liikenteen ja liikkuvuuden edistämiseen ehdotetaan suunnattavaksi EU:n budjettivaroista kaiken kaikkiaan 30,6 miljardin euron pottia CEF-instrumentin kautta (Connecting Europe Facility). Komission mukaan resursoinnilla tavoitellaan yhä paremmin toimivaa eurooppalaista liikenneverkkoa, jossa korostuu erityisesti yhteen liitettävyys, uudet älykkäät ratkaisut, turvallisuus ja kestävä kehitys.

Euroopan komission tämän viikkoinen budjettiesitys (MFF) on herättänyt keskustelua, onhan kyseessä poliittisesti hyvinkin arka aihe useiden sektoreiden ja jäsenmaiden kesken. Myös autoteollisuus (ACEA) on vaatii korvamerkittyä osiota budjetista vähähiilisen liikkuvuuden edistämiseksi. Kiitosta budjetti on saanut nuoriin sekä tutkimus- ja innovaatiotoimintaan esitetyistä lisäpanostuksista. Myös pk-yrityksille korvamerkattu COSME-tukiohjelma on mukana budjettiesityksessä.

Euroopan parlamentti istui tällä viikolla minitäysistuntoa Brysselissä. Pääaiheena oli komission uunituore MFF-ehdotus. Parlamentti myös komissiota varmistamaan, että siirtolaislasten oikeudet turvataan jäsenmaissa riittävästi. Eläinkokeet kosmetiikkateollisuudessa kiellettiin EU:ssa jo syksyllä 2004 ja kosmeettisten ainesosien osalta keväällä 2009. Muualla maailmassa asiat eivät ole kuitenkaan yhtä hyvin, ja näiden väljemmin valvottujen markkinoiden meikkejä valuu myös EU:hun. Euroopan parlamentti hyväksyi päätöslauselman, jonka perusteella eläinkokeilla testattujen kosmetiikkatuotteiden pääsy EU:n markkinoille kielletään. Seuraavaksi odotetaan komission ja neuvoston kantaa asiaan.

Eurooppa-päivää juhlitaan keskiviikkona 9.5. Suomessa juhlapääkaupunkina on Oulu ja teemana ”Tekeillä Huomisen EU”.