5.7.2018 klo 17:17

Hallituksen esitysluonnoksessa irtisanomisesta hyvää, mutta myös parannettavaa – ”Pitäisi poistaa vaatimus perusteen painavuudesta”

Irtisanomissuojaa koskeva hallituksen esitysluonnos ei tuo muutosta nykylainsäädännön rakenteeseen. Esitetyt muutokset ovat kuitenkin askel oikeaan suuntaan, Suomen Yrittäjien työmarkkinajohtaja Janne Makkula toteaa.

Hallitus lähetti tänään lausuntokierrokselle muutosesityksen työllistämiskynnyksen alentamisesta alle 20 työntekijän yrityksissä. Esitys perustuu huhtikuun kehysriihen linjaukseen, jonka mukaan yksilöllisen irtisanomisen kriteerejä kevennetään alle 20 henkeä työllistävissä yrityksissä.

Esityksen mukaan lainsäädännössä säilyisi vaatimus irtisanomisperusteen asiallisuudesta ja painavuudesta. Jatkossa alle 20 henkeä työllistävässä yrityksessä irtisanomisperusteeksi riittäisi kuitenkin vähäisempi työvelvoitteen laiminlyönti tai epäasiallinen käytös, mikäli se horjuttaa työnantajan ja työntekijän välistä luottamussuhdetta tai vaikeuttaa työnantajan toimintaa. Pienissä yrityksissä ei myöskään olisi jatkossa nykylain mukaista muun työn tarjoamisvelvollisuutta.

– Esityksessä otetaan tärkeitä askeleita oikeaan suuntaan, mutta selkeintä olisi kuitenkin ollut poistaa laista vaatimus irtisanomisperusteen painavuudesta ja edellyttää ainoastaan asiallista syytä. Tätä pitää jatkovalmistelussa vielä harkita, Janne Makkula sanoo.

– Toisaalta muutosesityksessä linjataan selvästi, että irtisanomisen kynnys on nykyistä matalampi alle 20 työntekijän yrityksissä. Tämä on omiaan alentamaan työllistämiseen liittyvää riskiä nykyisestä ja se on hyvä asia, hän jatkaa.

Hallitus päätti samassa yhteydessä lopettaa alle 30-vuotiaiden nuorten määräaikaisuuden perusteita koskevien muutosesitysten valmistelun.

– Työlainsäädäntöä on kehitettävä johdonmukaisesti työllisyyttä parantavaan suuntaan. Määräaikaisten työsopimusten osalta hallituksen tulisi mahdollistaa alle vuoden määräaikainen työsuhde ilman eri perustetta iästä tai muista edellytyksistä riippumatta. Se olisi hallitusohjelman mukainen toimenpide ja huomattavasti vaikuttavampi kuin eri ryhmille kohdennettavat toimet, joita voi olla vaikea toteuttaa, kuten nyt nähdään, Makkula painottaa.

Lisätietoja:

Työmarkkinajohtaja Janne Makkula, p. 0405812472