16.8.2018 klo 16:20

Henkilöperusteisen irtisanomisen helpottaminen parantaisi työllisyyttä

Suomen Yrittäjät kannustaa hallitusta viemään lakihankkeensa rohkeasti maaliin. Työlainsäädäntöä on välttämätöntä kehittää suuntaan, jolla työllistämistä helpotetaan.

Hallitus linjasi huhtikuun 2018 kehysriihessä, että työsopimuslakiin valmistellaan muutos, jonka tarkoituksena on keventää yksilöllisen irtisanomisen kriteereitä alle 20 henkeä työllistävissä yrityksissä. Lausuntoaika esitysluonnoksesta päättyi tänään.

Esityksen mukaan jatkossa alle 20 työntekijän yrityksissä työntekijän voisi irtisanoa vähemmästä työvelvoitteen laiminlyönnistä tai rikkomisesta tai epäasiallisesta käyttäytymisetä kuin nyt, jos se vaikeuttaisi työnantajan tai työyhteisön toimintaa tai horjuttaisi työnantajan ja työntekijän välistä luottamussuhdetta. Lisäksi edellytettäisiin, että työsuhteen jatkamista ei voitaisi pitää työnantajan kannalta kohtuullisena. Työntekijälle pitäisi antaa varoituksella mahdollisuus korjata tilanne.

– Erityisesti pienissä yrityksissä työsuhdeturvaa koskevat säännökset ovat ongelma: yrittäjä tekee työt usein mieluummin itse kuin ottaa työllistämisen riskin. Vaikka nyt esitettävillä muutoksilla helpotetaan työsopimuslain irtisanomiseen liittyviä perusteita ja menettelyitä, todellisuudessa kyse on työllistämisen helpottamisesta, työmarkkinajohtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä sanoo.

Uudistus auttaisi erityisesti työttömiä ja työvoiman ulkopuolella olevia

Palkansaajajärjestöt ovat arvostelleet esitystä, vaatineet lakihankkeen hautaamista ja väittäneet, että ei ole mitään näyttöä siitä, että irtisanomisen helpottaminen pienyrityksissä auttaisi nostamaan kokonaistyöllisyyttä.

– Irtisanomissuojan heikentäminen lisää rekrytointien ja irtisanomisten virtaa. Tämä parantaa työttömien ja työvoiman ulkopuolelta tulevien mahdollisuuksia työllistyä, Suomen Yrittäjien pääekonomisti Mika Kuismanen sanoo.

– Suojan heikentäminen nostaa myös yritysten tuottavuutta. Tuottavuuden nousu taas pitkällä aikavälillä johtaa työllisyyden lisääntymiseen ja sitä kautta vaikutus talouskasvuun muodostuu positiiviseksi, Kuismanen sanoo.

Myös esityksen vaikutusarviointeja koskevista selvityksistä käy ilmi, että nyt esitettävän kaltainen pienten yritysten lievempi sääntely on perusteltua, koska pienet yritykset ovat normaalisti herkempiä työsuhdeturvan aiheuttamille kustannuksille kuin suuremmat yritykset. Irtisanomissuoja siis vaikuttaa enemmän nimenomaan pienten yritysten rekrytointeihin.

37 prosenttia pk-yrityksistä olisi valmis työllistämään enemmän, jos muutos toteutuu

Suomen Yrittäjien toteuttamien kyselyiden perusteella 37 prosenttia pk-yrityksistä olisi valmis palkkaamaan uusia työntekijöitä, jos henkilöperusteista irtisanomista helpotettaisiin.

– Lisäksi on hyvä muistaa, että työvoiman vaihtuvuuden lisääntyminen edistää osaamisen leviämistä ja lisää todennäköisyyttä, että työntekijät päätyvät lopulta sellaisiin työtehtäviin, joissa heidän taitonsa ovat tehokkaassa käytössä, Kuismanen huomauttaa.

Vaatimus irtisanomisperusteen asiallisuudesta pitäisi riittää

Suomen Yrittäjät esittää lausunnossaan, että lain jatkovalmistelussa tehtäisiin muutoksia, joilla parannetaan sääntelyn vaikuttavuutta ja selkeyttä.

– Selkeintä olisi poistaa laista vaatimus irtisanomisperusteen painavuudesta ja edellyttää ainoastaan asiallista syytä. Lisäksi on varmistettava se, että uusia säännöksiä on mahdollista soveltaa huolimatta mahdollisista työehtosopimusten laista poikkeavista määräyksistä. Vain näin voidaan taata, että muutoksilla saadaan todellisuudessa aikaan haluttu vaikutus, Janne Makkula sanoo.

Lisätietoja:
työmarkkinajohtaja Janne Makkula, Suomen Yrittäjät, p. 040 581 2472, janne.makkula@yrittajat.fi
pääekonomisti Mika Kuismanen, Suomen Yrittäjät, p. 0503560705, mika.kuismanen@yrittajat.fi