9.11.2018 klo 13:55

Ajankohtaista EU:ssa: sisämarkkinat, liikenne ja EU-vaaliohjelma

Suomen Yrittäjät vaikuttaa suomalaisyritysten puolesta vahvasti Euroopan unionissa. Tästä voit lukea Brysselin-toimiston tuoreet kuulumiset. Juuri nyt ajankohtaista ovat muun muassa EU-vaaliohjelma, sisämarkkinat ja liikenne.

Pk-yritysten kattojärjestö vaihtoi nimeään muotoon SMEunited vaikeasta UEAPME:sta. Nimen julkistamistilaisuus tiistaina 6.11. veti salin täyteen. Samassa yhteydessä julkaistiin myös SMEunitedin EU-vaaliohjelma, jossa listataan 10 prioriteettia paremman yrittäjyysympäristön luomiseksi Eurooppaan.

iikko alkoi Brysselissä Euroopan komission järjestämällä sisämarkkinakonferenssilla, jossa puitiin EU:n sisämarkkinoiden tilannetta – ovatko sisämarkkinat houkuttelevat eurooppalaisille yrityksille ja toisaalta ulkomaisille sijoittajille? Kyllä ovat, ainakin jos on tuoreeseen sijoittajatutkimukseen uskomista.

Silti paljon parannettavaa löytyy: esimerkiksi palveluiden liikkuvuus sisämarkkinoilla on vielä lapsenkengissään, vaikka palvelut kattavatkin tavaran kauppaan nähden suuren osan Euroopan unionin bruttokansantuotteesta. Myös harmonisaation alhainen taso monilla sääntelyaloilla, esimerkiksi kuluttajansuojalainsäädännössä, vaikeuttaa erityisesti pienten yritysten liikkumista kotirajojen yli. Muun muassa tämän ja muiden sisämarkkinaesteiden purkamiseen komissio tulee tarjoamaan ehdotuksiaan kuun lopussa julkaistavassa tiedonannoissaan sisämarkkinoista ja Euroopan investointiohjelmasta.

EU-rahoitteinen tutkimusprojekti turvallisten rekkaparkkien verkoston luomiseksi Eurooppaan on saatu maaliviivan yli. Liikennekomissaari Violeta Bulcin avaama päätöskonferenssi kokosi reilut 200 osallistujaa – liikennealan toimijoita, viranomaisia, kaupan ja teollisuuden edustajia sekä muita sidosryhmiä – keskustelemaan hankkeen tuloksista. Asia on tärkeä, sillä raskas tavaraliikenne lisääntyy joka vuosi ja kunnollisten tauko- ja lepopaikkojen tarve on valtaisa.

Kuljettajien ajo- ja leposäädökset, turvallisuus ja kunnollisten palvelujen saatavuus edellyttävät jokaiselta jäsenmaalta satsauksia parkkiverkoston kehittämiseen. Erityisesti turvallisuus on taattava: Bulc kuvaili tutkimustulosten valossa, miten EU-alueella vartioimattomilla parkkialueilla tapahtuu kymmenkertaisesti enemmän varkauksia, ryöstöjä ja muita ammattikuljettajiin kohdistuneita rikoksia kuin vartioiduilla alueilla. Projekti esittää, että EU:n parkkialueet luokitellaan jatkossa neljään kategoriaan perustasosta kaikkein turvallisimpiin. Koko tutkimus sekä kosolti aiheeseen liittyvää lisätietoa tästä linkistä.