7.8.2019 klo 11:02

Näin yritykset voivat torjua huijaukset

Suomen Yrittäjien uusi opas auttaa tunnistamaan ja torjumaan 12 yleisintä yrityksiin kohdistuvaa huijausta.

Yrityksiin kohdistuvat huijaukset ja petosrikollisuus ovat lisääntyneet viime vuosina merkittävästi. Suomen Yrittäjät on julkaissut oppaan, joka auttaa tunnistamaan ja torjumaan erilaisia huijauksia.

Juuri julkaistu opas esittelee yleisimpiä yrityksiin kohdistuvia huijauksia. Näitä ovat esimerkiksi hakemistohuijaukset, huijauslaskut, identiteettivarkaudet ja toimitusjohtajahuijaukset.

Lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen Suomen Yrittäjistäkehottaa yrittäjiä tutustumaan oppaaseen, sillä siitä saa selkeitä neuvoja huijaustapauksiin.

– Kerromme, mitä pitää tehdä, jos joutuu huijausyrityksen kohteeksi tai huomaa tulleensa huijatuksi. Erilaisten huijaustapojen varalle annetaan selkeät toimintaohjeet.

Huijaukset aiheuttavat merkittäviä taloudellisia vahinkoja

Toivonen pitää opasta hyvin tarpeellisena, sillä huijaukset koskevat yhä useampia yrityksiä ja aiheuttavat merkittäviä taloudellisia vahinkoja.

– Pelkästään hakemistopalveluja koskevista huijauksista aiheutuu yrityksille yli 20 miljoonan lasku vuodessa.

Epämääräisten hakemistopalvelujen tarjoaminen on harhaanjohtavan markkinoinnin yleisin tapa. Varsinkin yrityksen juuri perustanut tai ostanut voi joutua huijausrumban kohteeksi.

– Yleisesti neuvona on, että pitää tehdä reklamaatio heti ja vaatia puhelunauhoite kuultavaksi. Usein jo tämä saa aikaan sen, että myyjä luovuttaa, Toivonen kertoo esimerkin.

Yritysten identiteettivarkauksien määrä kasvussa

Koko ajan yleistyvä huijausmuoto on toimitusjohtajahuijaus. Yrittäjät.fi kertoi äskettäin yrityksestä, jossa uusi työntekijä luuli saaneensa luvan toimitusjohtajalta ja maksoi 9 000 euron huijauslaskun.

Yritysten identiteettivarkauksien määrä on kovassa kasvussa. Niistä yrityksille koituvat kulut voivat nousta jopa satoihin tuhansiin euroihin. Identiteettivarkauksia tehdään avoimia yritystietoja ja kyberturvallisuuden aukkoja hyödyntämällä. Myös PRH:n paperisia yhteystietojen muutosilmoituksia käytetään yritystietojen kaappauksissa.

– PRH:n vain sähköiset ilmoitukset salliva palvelu ja kaupparekisteritietojen muutoksista ilmoittava vahti ovat hyödyllisiä. Niiden avulla pystyy seuraamaan, etteivät tiedot joudu vääriin käsiin, Toivonen vinkkaa.

Suomen Yrittäjät neuvoo ja palvelee jäseniään myös muilla ajankohtaisilla oppailla, kuten tulorekisterioppaalla ja lähes 30 000 latauskertaa saaneella tietosuojaoppaalla. Kaikki Yrittäjien oppaat löytyvät sivulta yrittajat.fi/oppaat.

Lisätietoja:

lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen, Suomen Yrittäjät, 041 528 5679, tiina.toivonen@yrittajat.fi