7.2.2020 klo 12:00

Hoitotakuu ei onnistu ilman yrittäjiä

Ihmisten pitää päästä hoitoon sinne, missä sote-palveluiden työntekijät ovat, eli yrityksiin, yhdistyksiin ja julkiseen terveydenhuoltoon. – 7 päivän hoitotakuu saavutetaan vain ohjaamalla ihmiset kaikkiin näihin palveluntarjoajiin, eli luomalla monituottajamalli, Suomen Yrittäjien puheenjohtaja Jyrki Mäkynen sanoo.

Sosiaali- ja terveyspalvelu-uudistus on yksi hallituksen suurimmista urakoista. Hallituksen tavoite on, että hoitoon pääsee seitsemässä päivässä.

– Tämä onnistuu vain, jos palveluiden tuottajiksi otetaan myös yritykset ja järjestöt, Mäkynen sanoo.

Sote-yrityksiä Suomessa on 18 197. Alalla työskentelee nyt yli 400 000 henkeä. Heistä 80 000 henkeä työskentelee yrityksissä. Suomen Yrittäjissä on mukana kymmenen sote-alan toimialajärjestöä.

– Hallituksen on luotava selkeä näkemys, miten huolehditaan sote-palveluiden toimivuudesta, saatavuudesta, laadusta ja tehokkuudesta. Nämä yritykset tarvitaan varsinkin, kun hoivan kysyntä vain kasvaa, Mäkynen jatkaa.

Yrityksiä tarvitaan, jotta palveluita saa kaikkialla Suomessa

Suomi tarvitsee aidon monituottajamallin myös varmistamaan sote-palveluiden alueellisen kattavuuden. Kun sote-palvelut siirtyvät aikanaan maakunnille, käy huonoimmillaan niin, että vain julkisesta tuotannosta huolehditaan.

– Jos kilpailua ei ole, eivät yrittäjät voi auttaa asiakkaita tai kirittää julkista sote-tuotantoa paremmalla laadulla tai tehokkuudella, Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala sanoo.

Yrittäjät linjaa tänään julkistetussa Yrittäjien sote -ohjelmassaan, että maakunnalle pitää asettaa vastuu sote-markkinoiden toimivuudesta huolehtimisesta. Se tarkoittaa, että asiakkaalla pitää tavallisimmissa palveluissa olla valinnanvaraa siinä, missä asioi.

– Asiakas voi valita hoitopaikkansa esimerkiksi sen perusteella, mistä vapaa aika löytyy nopeimmin. Aikojen saatavuus on selvitysten perusteella yleisin syy, minkä perusteella asiakas tekee päätöksensä, Kujala sanoo.

Askeleet Yrittäjien soteen

• Tarvitaan palvelustrategia, jossa yrittäjyys on mukana.
  • Asiakkaalle pitää antaa valita palveluntarjoajansa.
  • Pitää tukea reilua kilpailua. Se tarkoittaa pienimmän kilpailijan huomioimista.
  • Tarvitaan yhteinen kustannuslaskentamalli, jotta tiedetään, mitä sote maksaa.
  • Palveluseteleiden arvot oikealle tasolle.
  • Luodaan monituottajamalli, jotta monet eri sote-toimijat voivat olla mukana.

Lisätietoja:

Yrittäjien sote -ohejlma.
puheenjohtaja Jyrki Mäkynen, Suomen Yrittäjät, p. 040 036 4791, jyrki.makynen@yrittajat.fi
varatoimitusjohtaja Anssi Kujala, Suomen Yrittäjät, p. 040 056 7925, anssi.kujala@yrittajat.fi
elinkeino- ja kilpailuasioiden päällikkö Satu Grekin, Suomen Yrittäjät, p. 050 550 3488, satu.grekin@yrittajat.fi