8.4.2020 klo 15:04

Pentikäinen: Kokonaisuus jää pettymyksen puolelle

Suomen Yrittäjät ei ole täysin tyytyväinen siihen, mitä hallitus lupaa lisätalousarviossa yrityksille. – Paketissa on paljon rahaa ja hyviä aineksia, mutta kokonaisuus jää pettymyksen puolelle. Hallitus lisää yrityksille suoraa tukea liian vähän, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.

Hallitus lupasi kehysriihensä yhteydessä laaditussa lisätalousarvioehdotuksessa yrityksille lisätukea 450 miljoonaa euroa Business Finlandin, Ely-keskusten ja kuntien kautta. Lisäksi tuetaan maaseudun yrityksiä 40 miljoonalla, lisätään tuotekehityslainoja 300 miljoonalla Business Finlandin kautta ja pääomasijoituksia 150 miljoonalla Teollisuussijoituksen kautta.

– Paketissa on hyviä elementtejä, kuten maaseutuyritysten tukeminen, Business Finlandin kautta jaettavat kehityslainat ja pääomasijoitukset Teollisuussijoituksen kautta, Pentikäinen kiittelee.

– Suoraa tukea on kuitenkin liian vähän, ja se valuu liian hitaasti yrityksiin. On rakennettu nopeasti jakoputkia, mutta ne toimivat hitaasti, vaikka yrittäjät ja viranomaiset tekevät parhaansa hiki hatussa, hän sanoo.

– Jakoputkien vauhtia pitää parantaa. Vasta pieni osa tukia tarvitsevista on niitä hakenut.

Yksinyrittäjätukea päästävä hakemaan nopeasti

Yrittäjägallupin (Kantar 4/20) mukaan lähes puolet yrityksistä aikoo hakea suoraa julkista tukea. Tämä tarkoittaisi noin 140 000 yritystä. Tukea on toistaiseksi saanut alle 5000 yritystä. Yksinyrittäjien tukiputki ei ole vielä auennut.

– On kriittistä saada yksinyrittäjien tukiputki auki. Kyse on isosta joukosta yrittäjiä, joista moni on nyt hyvin ahtaalla, Pentikäinen sanoo.

– Tukea tarvitaan laajalti – paitsi lainatakauksina myös suorana tukena. Suoraa tukea kannattaisi jakaa siten, että valtio hoitaisi yritysten ja yrittäjien sosiaalivakuutusmaksut määräajan. Jos näin ei tehdä, kustannukset kaatuvat vielä suurempina valtiolle, kun se pelastaa ihmisiä työttömyyskassojen ja Kelan kautta, hän toteaa.

Tukea tarvitaan lisää, jotta Suomen talous voi toipua nopeasti

Yrittäjät arvioi jo kriisin alussa, että yrityksiin tarvitaan tukea noin viisi miljardia euroa. Tästä tuesta puuttuu vielä kolmisen miljardia.

Suoria tukia ja lainarahoitusta tarvitaan enemmän, jotta Suomen talous toipuisi nopeasti, kun kriisi joskus hellittää.

– Jotta toivumme nopeasti, yritysten pitää säilyä laajalti toimintakykyisenä. Jos yritykset vaurioituvat, toipuminen on vaikeampaa, hitaampaa ja kalliimpaa koko yhteiskunnalle. Uusia yrittäjiä ja uusia yrityksiä ei synny hetkessä, Pentikäinen sanoo.

– Toivon, että eduskunta ottaa aktiivisen otteen lisätalousarvion osalta, jotta saadaan sellaiset tuet, jotka kantavat yritykset pahimman kriisin yli, hän vetoaa.

Lisätietoja:
toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen, Suomen Yrittäjät, p. 040 504 1944, mikael.pentikainen @ yrittajat.fi