26.5.2020 klo 09:00

Suomen Yrittäjät ja Nuori Yrittäjyys toteuttavat valtakunnallisen kiertueen, joka tukee opettajien yrittäjyyspedagogisia valmiuksia

Jotta nuorten näkymät tulevaisuuden työstä ja yrittäjyydestä säilyvät valoisina, oppilaitoksiin tarvitaan lisää yrittäjyyskasvatusta. Siksi Suomen Yrittäjät ja Nuori Yrittäjyys ry järjestävät syksyllä yhteisen valtakunnallisen kiertueen, joka tarjoaa opettajille valmiuksia työelämätaitoja ja yrittäjyyttä tukevan opetuksen toteuttamiseen.

Iltapäivän mittainen koulutustapahtuma järjestetään syksyn aikana kahdeksalla eri paikkakunnalla, ja tapahtumaan kutsutaan laajasti eri kouluasteiden opettajia maakunnasta. Koulutuksen tavoitteena on kehittää opettajien valmiuksia yrittäjyyspedagogiikan toteuttamiseen. Koulutuksessa kuullaan myös paikallisen nuoren yrittäjän puheenvuoro sekä Nuori Yrittäjyys ry:n pitkäkestoisen Vuosi yrittäjänä -ohjelman läpikäyneen nuoren kokemuksia harjoitusyrityksen pyörittämisestä.

– Koronatilanne on kaventanut nuorten kesätyömahdollisuuksia ja tilanteella voi olla vaikutuksia myös nuorten yrittäjyysmielikuviin. Yrittäjyyden ja yrittäjämäisen asenteen merkitys on keskeistä nuorten tulevaisuusnäkymien ja alueiden elinvoimaisuuden kannalta. Nyt jos koskaan onkin erityisen tärkeä ylläpitää oppilaitosten yrittäjyyskasvatustyötä ja vahvistaa opettajien yrittäjyyspedagogista osaamista, projektipäällikkö Päivi Ojala Suomen Yrittäjistä sanoo.

– Yhteistyöllä Nuori Yrittäjyys ry:n kanssa pystymme rakentamaan vuorovaikutteisen ja toiminnallisen koulutuksen, joka tarjoaa teoriataustan lisäksi konkreettisia menetelmiä opettajan päivittäisen työn tueksi. Yhteistyötoteutus toivottavasti kannustaa opettajia myös monipuoliseen yhteisopettajuuteen sekä hyödyntämään työssään erilaisia yrittäjyyskasvatuksen toimijoita, Päivi Ojala sanoo.

Nuori Yrittäjyys ry vahvistaa syksyn aikana valtakunnallista alueverkostoaan ja tarjoaa jatkossa yrittäjyyskasvatuksen palveluja ja tukea kouluille ja opettajille yrittäjyyskasvatuksen toteuttamisessa kahdeksalla alueella.

– Yrittäjyys- ja työelämävalmiuksien tukeminen on ollut osa opetussuunnitelmaa jo useiden vuosien ajan. Yrittäjyyskasvatuksen toteuttamista ei kuitenkaan suunnitella riittävän johdonmukaisesti, joten sen toteuttaminen jää usein hajanaiseksi. Toisaalta opettajien keskuudessa kysyntä tuelle on suuri. Yhteisellä kiertueella haluamme nostaa kansallisesti keskustelua teemasta ja tuoda konkreettisia työvälineitä opetukseen, Nuori Yrittäjyys ry:n toiminnanjohtaja Virpi Utriainen toteaa.

Koulutus toteutetaan syksyn 2020 aikana kahdeksalla paikkakunnalla: Pori, Helsinki, Joensuu, Kuopio, Vaasa, Jyväskylä, Tampere ja Kajaani. Tarvittaessa tilaisuudet toteutetaan lähikoulutusten sijaan verkkototeutuksina. Tarkempi aikataulu ja paikkakuntakohtainen ohjelma päivittyvät sivulle: www.lyyti.fi/p/opekiertue.

Lisätietoja:

projektipäällikkö Päivi Ojala, Suomen Yrittäjät, p. 040 582 2368, paivi.ojala @ yrittajat.fi

toiminnanjohtaja Virpi Utriainen, Nuori Yrittäjyys ry, p 040 701 3038, virpi.utriainen @ nuoriyrittajyys.fi