Etsi

Emergency banner

Tiedote

Yrittäjägallup: Ylipitkistä maksuajoista sovitaan harvoin, vaikka laki sitä vaatii 

Vain 54 prosenttia yrityksistä saa rahat asiakasyrityksiltään lain suosittelemassa 30 päivässä. Tilanne on nopeasti, sillä vielä syksyllä 61 prosenttia yrityksistä sai rahansa kuukaudessa. Ylipitkistä maksuajoista sovitaan harvoin, vaikka laki sitä vaatii, käy ilmi Yrittäjägallupista.  

Kantar kysyi Suomen Yrittäjien pyynnöstä yrittäjiltä, miten yritysten väliset maksuajat ovat kehittyneet koronakriisikeväänä.  

Vain reilu puolet (54 %) yrityksistä saa rahat 30 päivässä. Vähintään kahdessa kuukaudessa maksun saa 21 prosenttia vastaajista. 61–90 päivää maksuaika on yhdeksällä prosentilla ja yli 90 päivää kuudella prosentilla vastaajista. Tilanne on heikentynyt viime kyselystä huomattavasti, sillä vielä syksyllä 61 prosenttia yrityksistä sai rahansa kuukaudessa.  

Lain mukaan maksuajat saavat ylittää 30 päivää vain, jos asiasta on nimenomaisesti sovittu. Niistä vastaajista, jotka ilmoittavat maksuaikojen ylittävän 30 päivää, vain 43 prosenttia on sopinut asiasta. Selvästi suurin osa, 56 prosenttia toteaa, ettei asiasta ole sovittu.   

Tulokset osoittavat, että lainsäätäjän tahto ei toteudu. Hallituksen ei pidä katsoa asiaa sivusta, vaan puuttua asiaan, sillä pitkät maksuajat aiheuttavat taloudellista haittaa. Nyt on välttämätöntä kiristää lain valvontaa ja antaa se Kilpailu- ja kuluttajaviraston tehtäväksi, vaatii Suomen Yrittäjien työmarkkinajohtaja Janne Makkula. 

27 prosenttia yrittäjistä vastaa, että asiakasyritykset ovat pidentäneet maksuaikojaan viimeksi kuluneet kahden vuoden aikana. Eniten maksuja joutuvat odottelemaan yli 10 henkilöä työllistävät yrittäjät, vähiten yksinyrittäjät. Toimialoista maksuja saavat hitaimmin teollisuuden ja nopeimmin kaupan alan yrittäjät.  

Vaikka tilanne on huono, se on hieman parantunut viime syksystä: silloin 36 prosenttia yrittäjistä vastasi asiakasyritysten pidentäneen maksuaikoja. 

Isot yritykset hidastelevat laskujen maksamisessa 

Eniten maksuissa hidastelevat isot yritykset. Aiempiin tutkimuksiin verrattuna ne ovat kuitenkin hieman parantaneet maksutahtiaan. Koronakriisissä entistä useampi pienyritys on joutunut venyttämään laskujen maksua. 

Korona pysäytti monen liiketoiminnan kokonaan, joten on ymmärrettävää, että laskujen maksu on erityisesti pienillä yrityksillä vaikeutunut. Kokonaan eri asia on kuitenkin se, että isot yritykset yksipuolisesti ja lain vastaisesti sanelevat sopimuksiin pitkät maksuehdot. Siihen on puututtava, sillä se ketjuttaa ongelmat koko yrityskenttään, toteaa lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen. 

28 prosenttia vastaajista kertoo, että pitkistä maksuajoista on taloudellista haittaa heidän yrityksilleen. Eniten haittaa on yli 10 henkilöä työllistäville (42 %) ja vähiten yksinyrittäjille (18 %).  

Näin kysyttiin    

  • Yrittäjägallupin toteutti Kantar TNS Oy Suomen Yrittäjien toimeksiannosta.    
  • Kyselyyn vastasi 1008 pk-yrityksen edustajaa.    
  • Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, jolloin osa vastaajista osallistui tiedonkeruuseen sähköpostikyselyllä ja osa Gallup Forum -internetpaneelin kautta.  
  • Otos pyritään rakentamaan niin, että Yrittäjägallup kuvaisi edustavasti Suomen yrityksiä.  
  • Tutkimuksen virhemarginaali on 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa.  
  • Tiedot kerättiin 19.–25. toukokuuta.    


Lisätietoja: 

Tutustu Yrittäjägallupiin maksuajoista

työmarkkinajohtaja Janne Makkula, Suomen Yrittäjät, p. 040 581 2472, janne.makkula @ yrittajat.fi
lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen, Suomen Yrittäjät, p. 041 528 5679, tiina.toivonen @ yrittajat.fi