10.9.2020 klo 08:59

Yli 10 000 yrittäjää vastasi: Hankinnat kuntien heikkous

Yrittäjien mielestä kunnat hoitavat julkiset hankinnat kaikista heikoiten kunnan elinvoimatehtävistä, käy ilmi Suomen Yrittäjien teettämästä Yrittäjien kuntabarometrista. – Hankinnoissa onnistuminen ei ole tähtitiedettä. Ratkaisuja tilanteen parantamiseksi löytyy, jotta kasvolliset suomalaiset yrittäjät menestyvät ja verorahat käytetään järkevästi, elinkeinopolitiikan asiantuntija Janika Tikkala Suomen Yrittäjistä sanoo.

Hankinnat jäivät reippaasti hännille, kun yrittäjiltä kysyttiin, miten kunnat suoriutuvat elinkeinopolitiikan osa-alueista. Parhaiten kunnat hoitavat infrastruktuurin. Asiaa kysyi yrittäjiltä IroResearch Suomen Yrittäjien pyynnöstä.

Hankinnoista tiedottaminen ja hankintavuoropuheluihin kutsuminen saa yrittäjiltä myönteisimmän arvion. Huonoiten onnistuu hankintojen jakaminen osiin.

– Keskeistä on, että kunta käy vuoropuheluja yritysten kanssa, tiedottaa hankinnoista ajoissa ja avoimesti, jakaa hankinnan osiin ja valitsee useamman sopimustoimittajan, Janika Tikkala Suomen Yrittäjistä sanoo.

– Kunnan hankintapolitiikka on kuntapäättäjän käsissä. Kuntavaaleissa päätetään, miten julkiset hankinnat toteutetaan ja käytetäänkö miljardit mikro- ja pk-yrittäjyyden ja työllisyyden edistämiseksi vai esimerkiksi markkinoiden keskittämiseksi suurille toimijoille.

Hankintaneuvojat auttavat sekä yrittäjiä että kuntia

Suomen Yrittäjien hankintaneuvojaverkosto tukee ja neuvoo yrittäjiä ja kuntia maksutta hankinta-asioissa.

– Monissa kunnissa tehdään arvokasta hankintojen kehittämistyötä. Yrittäjäjärjestö ja hankintaneuvojat ovat mielellään tukemassa kuntia tässä tehtävässä. Onnistumisista ja hyvistä käytänteistä kuulemme lähes päivittäin, Tikkala kertoo.

Suurten ostajien ryhmä heikentäisi kilpailua

Valtiovarainministeriö ja Kuntaliitto esittelivät Kuntamarkkinoilla Suomen julkisten hankintojen strategian. Se on tänään valtioneuvoston hyväksyttävänä.

– Paikallisesti alueilla ja kunnissa kannattaa ottaa strategiasta käyttöön ne ratkaisut, jotka edistävät pienten ja keskisuurten yritysten pääsemistä kilpailemaan, Tikkala sanoo.

– Strategiassa esitetään Suomeen “Big Buyers” -ryhmää käytänteiden ja mallien jakamiseksi. On syytä varoa, ettei suurten ostajien ryhmä ala heikentämään reilua kilpailua ja keskittämään markkinaa tekemällä hankintoja entistä suurempina kokonaisuuksina.

Suomen Yrittäjät esitteli tänään Kuntamarkkinoilla askeleita onnistuneeseen hankintaan. Lisäksi Yrittäjät on julkistanut julkiselle hankkijalle oppaan Elinvoima hankinnoista. Koronakriisin keskellä Suomen Yrittäjät julkisti yhteiset suositukset Kuntaliiton kanssa hankintojen toteuttamiseksi koronakriisistä elpymiseksi.

Näin kysyttiin

• Iro Research kysyi yrittäjiltä Yrittäjien kuntabarometri -kyselyssä yrittäjien mielipiteitä siitä, miten yrityksen kotikunta toimii.
  • Kysely tehtiin 16.2.–13.5.2020.
  • Siihen vastasi 10 400 yrittäjää eri puolilta Suomea.
  • Koko kyselyn valtakunnalliset tulokset julkistettiin 9.6. ja maakunnallisia tuloksia 10.–12.6.2020.

Lisätietoja:

Tutustu Yrittäjien kuntabarometriin hankintatuloksiin.

varatoimitusjohtaja Anssi Kujala, Suomen Yrittäjät, p. 0400 567 925, anssi.kujala @ yrittajat.fi
elinkeinopolitiikan asiantuntija Janika Tikkala, Suomen Yrittäjät, p. 046 9234386, janika.tikkala @ yrittajat.fi